27 October 2009

پارلمان اروپا - قطعنامه مصوب اجلاس استراسبورگ- بيستودوم اكتبر2009

نمايندگان پارلمان اروپا بر فراخوان خود مبنى بر لغو حكم اعدام تأكيد كردند. آنها اجرا و صدور احكام اعدام را در ايران به‌ويژه در مورد مجرمان نوجوان و اطفال را محكوم مىكنند. نمايندگان نسبت به اعدام نوجوان بهنود شجاعى كه در تاريخ 11اكتبر در مغايرت با تضمينهاى حقوقى شناخته شده بينالمللى در اين زمينه صورت گرفت، معترض هستند.....هنوز مجرمين نوجوان را اعدام مىكند و بنابه گزارشها دست كم 140 مجرم نوجوان در انتظار مرگبهسر مىبرند،. . ايران - نمايندگان پارلمان اروپا نسبت به آزادى زندانيانى كه در تظاهرات برگزار شده به‌دنبال انتخابات ژوئن 2009 دستگير شدند، لغو حكم اعدام و احترام به آزادى مطبوعات، طى قطعنامهاى در مورد وضعيت حقوقبشر در جمهورى اسلامى فراخوان دادند.
قطعنامه پارلمان اروپا استفاده گسترده از قهر، دستگيريهاى خودسرانه و شكنجههاى محتمل بهخاطر سركوب جنبش اعتراضى كه در ايران بهدنبال انتخابات جنجالى رياست جمهورى شكل گرفته را محكوم كردند.
نمايندگان پارلمان اروپا خواهان اين شدند كه كميته بينالمللى صليب سرخ اجازه يابد كه بدون استثنا از كليه زندانيان بازديد كند.
نمايندگان پارلمان اروپا بر فراخوان خود مبنى بر لغو حكم اعدام تأكيد كردند. آنها اجرا و صدور احكام اعدام را در ايران به‌ويژه در مورد مجرمان نوجوان و اطفال را محكوم مىكنند. نمايندگان نسبت به اعدام نوجوان بهنود شجاعى كه در تاريخ 11اكتبر در مغايرت با تضمينهاى حقوقى شناخته شده بينالمللى در اين زمينه صورت گرفت، معترض هستند.
قطعنامه پارلمان اروپا محدوديتهاى سيستماتيك اعمال شده در زمينه آزادى اطلاعات از طريق بلوكه كردن سايتهاى اينترنتى كه از گزارش تظاهرات غيرقانونى منع شدهاند، و ايجاد محدويتهاى جديد را كه خبرنگاران را ملزم به دريافت مجوز، قبل از تهيه گزارش هر واقعه، مىكند تقبيح كرد.
نمايندگان پارلمان اروپا خواهان آزادى فورى فريبا پژوه كه يك خبرنگار و وبلاگ نويس معروف ايرانى- كانادايى است و در خانهاش در تهران در تاريخ 24 اوت دستگير شد، گرديدند.
قطعنامه پارلمان اروپا به قطعنامههاى قبلى اين پارلمان درباره ايران، بيانيههاى رياست اتحاديه اروپا، رؤساى دولتهاى جى 8، شوراى اروپا و رياست پارلمان اروپا درباره سركوب تظاهرات مردم ايران و به گزارش دبيركل سازمان ملل متحد در23سپتامبر درباره وضعيت حقوقبشر در ايران استناد، و تأكيدكرده است:
- وخامت وضعيت عمومى حقوقبشر در ايران ادامه پيدا كرده و از دوران پس از انتخابات رياست جمهورى در ژوئن 2009 بيشترشده است،
- ايران بالاترين اعدامها در جهان بعد از چين را دارد و از هنگامى كه احمدىنژاد در سال 2005 به قدرت رسيده است، اعدامها 4برابر افزايش يافته و اين درحالى است كه ايران تنها كشورى در جهان است كه هنوز مجرمين نوجوان را اعدام مىكند و بنابه گزارشها دست كم 140 مجرم نوجوان در انتظار مرگبهسر مىبرند،
- شكنجه و بدرفتارى با زندانيان، محروميت از خواب، حبس انفرادى، بازداشت مخفيانه، رفتار غيرانسانى و بىرحمانه بهطور گسترده ادامه دارد.
- درهفتهها و ماههاى بعد از انتخابات، هزاران تظاهر كننده به خيابانها ريختند، حدود 150تن كشته شدند و بيش از هزاران تظاهركننده دستگير شدند.
- دادگاههاى نمايشى ادامه دارد و مخالفان به جرائمى از قبيل آشوب و جاسوسى و تلاش براى سرنگونى حاكمان ايران متهم مىشوند. دراين دادگاهها4تن به مرگ محكوم شده‌اند به‌رغم اينكه از ماه آوريل، يعنى مدتها قبل از تظاهرات، در زندان بهسر مىبردهاند.
- نظر به موارد فوق الذكر،
پارلمان اروپا ترديد شديد خود را نسبت به دقت نتيجه انتخابات كه منجر به تاييد مجدد محمود احمدىنژاد بهعنوان رئيسجمهور گرديد، با توجه به تقلبات گسترده در انتخابات ابراز مىدارد، و معتقد است اعتبار رئيس جمهرر ايران بهشدت خدشهدار شده است.
پارلمان اروپا به شجاعت تمامى زنان و مردان ايرانى كه از آزاديهاى بنيادين و پرنسيپهاى دموكراتيك خود دفاع مىكنند و به‌طور خاص به زنان ايرانى كه نفشى مهم در تظاهرات بعد از انتخابات ماه ژوئن ايفا كردند، درود مىفرستد .

No comments:

Post a Comment