28 November 2009

اگر ميخواستم دخترم را طلبه کنم خب به حوزه ميفرستادم


از خط اعتماد
سختگيرى جذاب نيست؛ دختر من به دبستانى در پاسداران مى رود که مديرش را عوض کرده اند و از حوزه يک خانم آورده اند. مى خواستم بگويم اگر قرار بود من دخترم را طلبه کنم خب به حوزه مى فرستادم. حال که فرستاده ام به مدرسه نمى دانم اين برنامه پشت خود چه قضايايى دارد، ضمن اينکه سختگيرى هاى موجود باعث مى شود بچه ها جذب دين و ديانت نشوند.
READ MORE...

فقر منم ، خطش را تو فرض کن

 بنفشه . ک
ترکیه

خط فقر سیاه است  ،  یقه ی  شما سفید است آقایان .خط فقر از این اتاق چند نفری میگذرد خاطر شریف  چشمهاتان  نیست  و  پنجره تان  از هیچ  طبقه ای  به  حیاط خانه ما باز نمیشود . نگران نباشید  ،  کودکتان  لیوان شیر یا  آب  پرتقالش  را حتما پیش از خواب خواهد نوشید و  هیچ  چیزی گونه  هایش را از گل نمیاندازد  .  خط فقر رودخانه  نیست  که تغییر مسیر بدهد ؛ طغیان هم کند  ، نه  از املاک شما ، نه  از  کمد  لباسهای  مارک دار آقا  زاده ها یتان  نخواهد گذشت ...
خط فقر   دختر وسواسی همسایه است  که  به  خاطر ویزیت گران دکتر ارزان از دست میرود...
خط فقر آرزوی  مهندسی  پسر یتیمی  است که کمک کردن هیچ دائی و عموئی ، او را به ثبت نام ترم دوم نمیرساند ...
خط فقر باغبان  پیرسیت که آرزوهای کالش در شصت و هشتمین بهار هم نرسیده است...
خط فقر دستهای کارگری است که به هم می ساید و گرم نمیشود ...
خط فقر مدرک موقت دانشگاه است که هیچ کاری را دائمی نمی شود ...

نه شاید این نیست  ...  آقایان ، خط فقر منم
خط فقر موهای من است که از آزمونهای رد شده سفید بر میگردد ...
خط فقر بیشتر روزها از زنبیل قرمز و کهنه ی مادر میگذرد وقتی خالی از خیابان بر میگردد...
خط فقر کفشهای نیمه پاره خواهرم است ، وقتی موهای مرا میکشد که کفشهایم  را از او پس میگیرم...
خط فقر از خانه اجاره ای ما میگذرد ، وقتی ، هر طوری که کرایه را کنار میگذاریم ، به سر برج نمیرسد ...
خط فقر صفحه ی نیازمندیهای همشهری است وقتی همه کارها را زنگ میزنی و لبخند نمیزنی...
خط فقر سالهاست که از مدار صفر درجه بودن ما میگذرد ...
لطفا چشمهای مایل به چشم غره ی تان را را با دستان ... بگیرید . تماشایتان را به هر سمتی که مائیم ، شطرنجی بفرمائید .. خط فقر منم ، عمود ایستاذه ام یا افق افتاده ام . خط فقر منم ، از هر جائی که میگذرم ... چه اهمیت دارد ، سال هزار و سیصد و چند است و شاخص بانک مرکزی را میدانم یا نه؟ من ازآنچه مقرر ، نازلترم...
خط فقر سیاه است یقه ی شما سفید است آقایان !! ... 


بنفشه . ک
ترکیه
18/08/2
009

READ MORE...

احمدي نژاد: خط فقر سرکاري است




READ MORE...

افزايش كودكان كار و خيابان با اجراى طرح هدفمندسازى يارانه‌ها


ايلنا: عضو هيات رئيسه انجمن حمايت از حقوق كودك گفت: با اجراى طرح هدفمند كردن يارانه‌ها و وارد آمدن شوك به دهك‌هاى ناشناخته و فقير در جامعه، تعداد كودكان كار و خيابان زياد مي‌شود.
جاويد سبحانى در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، به ابعاد ديگرى از پيامدهاى احتمالى طرح هدفمند كردن يارانه‌ها پرداخت و تاكيد كرد: با اين طرح تغييرات اجتماعى و اقتصادى در طبقات پايين جامعه كه مقاومت لازم را براى اين تغييرات ندارند، ايجاد شده و شوك مضاعفى به آنها وارد مي‌شود.
او افزود: اين شوك آنچنان شديد است كه بر روى دهك‌هاى فقير و پايين جامعه كه مهارت لازم براى مقابله با اين تغيير و تورم را ندارند، بسيار خطرناك است.
اين عضو انجمن حمايت از حقوق كودك با اشاره به اجراى سياست‌هاى گوناگونى كه در سال‌هاى گذشته در كشور اعمال شده خاطرنشان كرد: در دهه قبل و در دوران جنگ، با سياست‌هاى حمايتى اعمال شده بر خانواده‌ها شاهد افزايش زاد و ولد در خانواده‌هاى با درآمد پايين بوديم كه در ادامه با شروع جنگ و تغييرات صد و هشتاد درجه‌اى برنامه‌ها، دچار تورم شديد ومشكلات معيشتى شديم كه حتى با فشار آمدن اين بار مضاعف، كودكان نيز با آمدن به خيابان‌ها به كار بر سر چهارراه‌ها مشغول شدند.
سبحانى تصريح كرد: با تشديد كار كودكانى كه در خانواده‌هاى هفت ـ هشت نفرى زندگى مي‌كنند، به انواع آسيب‌هاى اجتماعى ديگر نيز دچار مي‌شوند.
او ادامه داد: اگر پيامدهاى طرح هدفمند كردن يارانه‌ها بررسى و پيش‌بينى نشود يك نقص ساختارى در زندگى كودكان ايجاد مي‌شود به طورى كه نمونه اين طرح در دهه گذشته تبعات زيادى به دنبال داشت.

READ MORE...

26 November 2009

کودکان کارگر در کورپز خانه ها "کودکان آجر" کودکانی که خشت بر خشت میزنند و خود سر پناهی ندارند سرنگون با د نظام سرمایه اسلامی


 
READ MORE...

تنها جايی که زنانه مردانه نيست کوره پزخانه ها- از جنايت بيجه تا جنايت نظام ولايتی

روشنگری. 5 سال پيش وقتی راز قتل هولناک 22 کودک توسط دو جوان بزهکاردر شهر ری کشف شد صدها صفحه در مورد ,جنايت بيجه,، قيامدشت و پاکدشت مطلب نوشته شد و نام کوره پز خانه های خاتون آباد بر سر زبان ها افتاد. خانواده های بسياری از مقتولين در اين کوره خانه ها کار کرده بودند، بچه ها در گودال های کنده شده توسط اين کوره پزخانه دفن شده بودند، خود قاتلان در اين کوره پزخانه ها کار کرده بودند. قاتلين دو کارگر کوره پزخانه و يک زن را هم کشته بودند...

اما اينها تنها قربانيان کوره پز خانه های ايران نبودند. سال ها و دهه هاست که هزاران هزار انسان از کودک، جوان، پير، زن و مرد در اين کوره پز خانه ها همراه آجرها می سوزند و به جای زندگی جان می کنند. اين جنايت روزمره منحصر به کوره پزخانه های تهران نيست. در سراسر ايران وضع همين است، اما خبر سرکوب ميشود. هر وقت کارگران به جان آمده دست به اعتراض دست ميزنند،اينجاو آنجا به لطف اختلاف جناح ها يا به همت گروه های کارگری که مخاطبان محدود دارند می شنويم: 7-6 نفر دريک اتاق زندگی می کنند، آب آشاميدنی ندارند، سفره نان شان کنار زباله و فاضلاب است، 17 ساعت کار در روز، کار مشقت بار برای دختر و پسر 7- 6 ساله، فقدان ايمنی کار،عدم پرداخت حقوق، نداشتن بيمه، نداشتن درمان، نداشتن برق...

کوره پزخانه ها در واقع به شناسنامه دولت های جابر ايران تبديل شده اند. از 1338 که خون 50 کارگر اعتصابی کوره پزخانه های ايران بر دست رژيم شاه ماند تا ,جنايت بيجه, تا فريادهای دادخواهی در شبستر و قرچک و اروميه و بوکان و خراسان و ده ها نقطه ديگر ايران، يک حکايت است که در صورت های مختلف تکرار ميشود: نظام زور که فقط به حفظ قدرت خود می انديشد بساط سروری خود را بر سفره های خون و رنج مردم برپا ميکند.

اسلام هم بهانه است: نظام ,اسلامی , ايران که حالا به دستور ولی اش طرح ,دانشگاه تک جنسيتی, را روی خط رسانه ها برده، هيچ ککش نميگزد که در مراکز زندگی کارگران کوره پز خانه های تهران ,دستشويی و حمامها مشترک است و زن و مرد مدتها در صف می ايستند تا نوبتشان برسد,، همانطور که از سنگسار خجالت نمی کشد، و از تجاوز به جوانان در زندان ها خجالت نمی کشد، و از ,سر, ولايی اش تا ,ته, ذوب شده در ولايتش هيچ خجالت نمی کشند که از صبح تا شب از همه تريبون ها يک دنده دروغ بگويند و رياکاری کنند و سياه را سفيد و سفيد را سياه بخوانند. چون ,اسلام, ابزار است، آپارتايد جنسی و ,دانشگاه تک جنسيتی, در خدمت ,سياست, نظام است، توالت و حمام مشترک کارگر کوره پزخانه در خدمت ,اقتصاد, نظام.
سوال اين است: کدام بيشتر جنايت کرده اند، بيجه يا اين نظام؟
گزارش ايلنا را بخوانيد.


يك فعال كارگرى:
دولت کارگران کوره پزخانه ها را فراموش‌کرده است

: نماينده کارگران کوره پز خانه های استان تهران با تاکيد بر اينکه دولت کارگران را فراموش کرده است گفت: بارها با وزارت کار ، وزارت بهداشت وسازمان تامين اجتماعی مذاکره کرده ايم تا مشکلات کارگران را مرتفع کنند اما اين مذاکرات فقط دردفتر آقاياناعتباردارد وبه محض خروج از دفترفراموش مي‌شود.
غلامرضا عباسی در گفتگو با ايلنا ضمن انتقاد شديدازبی توجهی مسوولان به سرنوشت کارگران گفت: قدرت اجرايی کارگران در ابزاری به نام دوست تعريف مي‌شود اما وزارتخانه های کار و بهداشت وسازمان تامين اجتماعی اهميتی به سرنوشت اين محرومان نمي‌دهند.
وی در تشريح شرايط موجود کارگران کوره پزخانه ها مي‌گويد: شرايط سالهاست که تغييری نکرده‌است . همچنان کارگران به همراه زن و فرزند شان در يک اتاق 12 متری زندگی مي‌کنند ، دستشويی و حمامهای اين مراکز مشترک است و زن و مرد مدتها در صف می ايستند تا نوبتشان برسد و امکانات رفاهی وجود ندارد.
رييس کانون انجمن های صنفی کارخانجات استان تهران از مذاکرات صورت گرفته باقائم مقام وزير بهداشت دولت نهم خبر مي‌دهد ومي‌گويد: بارها به وزير بهداشت نامه نوشتيم و قبل از انتخابات حضوری با قائم مقام وزير ديدار داشتيم که طی آن مشکلات را مطرح کرديم اما هيچ اتفاق خاصی نيفتاده است.
وی با اعلام اينکه قرار بوده نشست بعدی با معاون سلامت وزارت بهداشت باشد گفت: قرار بود پس از برگزاری اين جلسات درسطح کشور از کوره پزخانه ها بازديد شود و بازرسان به واحدهای مراجعه کنند اما در حد حرف باقی ماند.
عباسی از نبود ايمنی و بهداشت کار در اين واحدها خبر می دهد و می گويد: ساختمان کوره ها استاندارد نيست و احتمال ريزش وجود دارد؛ لباس کار و دستكش به کارگران نمي‌دهند و از کلاه ايمنی و ساير تجهيزات کارگاهی خبری نيست و اگر اتفاقی در محيط کار بيفتد امکان خدمات رسانی به کارگر مصدوم وجود ندارد.
وی از جلسات متعددی که انجمن با مسوولان وزارت کار برگزار کرده خبر مي‌دهد و مي‌گويد در آنجا نيز فقط حرف شنيده‌ايم و هنوز هيچ راهکار اجرايی برای قانع کردن کارفرمايان انديشيده نشده است.
نماينده کارگران کوره پز خانه های استان تهران از مذاکرات متعدد نمايندگان کارگری با مسوولان سازمان تامين اجتماعی خبر می دهد و مي‌گويد با سازمان تامين اجتماعی توافق کرده بوديم که ماهی يک بار به کوره پز خانه ها مراجعه کنند اما از بازرسی خبری نيست و کارفرما به ميل خود باکارگران رفتار مي‌کنند.
وی با اعلام اين که کارفرما يک ماه حق بيمه پرداخت مي‌کند و سپس ترک کار برای کار زده می شود مي‌گويد: در حالی که کارگر شاغل است؛ ترک کارش توسط كارفرما اعلام مي‌شود؛ ليست های بيمه را ناقص مي‌فرستند اما چون بازرس وجود ندارد کارگر هم نمي‌داند که چه بلايی بر سرش مي‌آيد تا زمانی که فصل کاری اش به پايان برسد و بخواهد به تامين اجتماعی مراجعه کند.
وی در مورد دستمزد کارگران می گويد: دستمزدها به صورت توافقی به کارفرما تعيين مي‌شود و تاکنون چندين بار با اتحاديه کارگران جلسه داشته ايم اما هنوز به نتيجه نرسيده ايم و گمان نمی کنم امسال چيزی دست کارگر را بگيرد.
عباسی از رکود کوره پز خانه ها خبر مي‌دهد و مي‌گويد: امسال شاهد تعديل نيروی گسترده بوده ايم زيرا تمام کوره پز خانه ها با 30 درصد ظرفيت کار مي‌کنند وبه برکت رکود مسکن درکشور کوره پزخانه ها نيزدر حالت نيمه تعطيل هستند .
وی با تاکيد بر اينکه کارفرمايان نيزدربسياری ازموارد زيان مي‌کنند می گويد: کوره پزخانه ای که با 30 درصد ظرفيت کار می کنند فقط بتواند هزينه های خودش و بخشی از هزينه های زندگی کارفرمارا تامين کنند و سود دهی ندارد.
نماينده کارگران کوره پز خانه های تهران با اعلام اينکه وضع کارگران خوب نميشود می گويد: در تابستان از کارفرما می خواهيم وضع زندگی و خانه های کارگران را درست کند و کارفرما پاسخ می دهد که الان کارگران در آنجا ساکن هستندو نمی توانيم کاری کنيم ودرزماستان نيز که کارگران فعلی محل را ترک کرده اند کارفرما می گويد چون مي‌خواهم کار راجمع کنم وديگر دليلی برای تعمير وجود ندارد.
عباسی همه مشکلات کارگران کوره پز خانه ها را ناشی از بی توجهی مسوولان مي‌داند و مي‌گويد : وقتی نتيجه روزها و ساعت ها جلسه با مسوولان وزارتخانه های کار و بهداشت هيچ است وقتی سازمان تامين اجتماعی به وعده های خود عمل نمي‌کند و به عبارت بهتر وقتی قانون طرف کارگران را گرفته اما مجری قانون با کارفرماست نتيجه از اين بهتر نمي‌شود.

http://www.roshangari.net/as/ds.cgi?art=20091126010552.html

5 آذر 1388 03:35
READ MORE...

کارخانه‌ها برای سپاه، مدرسه‌ها برای روحانيت

صدای آلمان: در کنار واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به سپاه، واگذاری شماری از مدارس ايران به حوزه علميه قم نيز آغاز شده است. همزمان، از استقرار دائمی روحانيون در مدارس و تشکيل بسيج دانش‌آموزی در دبستان‌ها سخن در ميان است.

در شرايطی که محافل اقتصادي، مجلس و اتاق بازرگانی ايران بيمناک از نفوذ گسترش‌يابنده سپاه در عرصه اقتصاد هستند، خبرگزاری ايلنا به نقل از دبير "ستاد همکاري‌های حوزه‌های علميه و آموزش و پرورش" از انتقال مديريت تعداد زيادی از مدارس به حوزه علميه قم خبر داده است.

اجرای طرحی که امضا نشده است!


ستاد همکاري‌های حوزه‌های علميه و آموزش و پرورش، قبلا آئين‌نامه واگذاری مدارس به حوزه‌های علميه را از تصويب گذرانده است. اين آئين‌نامه هنوز به امضای محمود احمدي‌نژاد نرسيده است. با اين‌همه، روز سه‌شنبه (۲۴ نوامبر، ۳ آذر) حجت‌الاسلام علی ذوالعلم، دبير ستاد همکاری حوزه‌های علميه و آموزش و پروش، به خبرگزاری کار ايران گفته است: ,در حال حاضر برخی از حوزه‌های علميه در قم و استان‌های کشور مديريت مدارس را به عهده گرفته‌اند.�

در محافل آموزشی ايران گفته مي‌شود که قرار است ۴ هزار مدرسه به حوزه‌های علميه سپرده شود. حجت‌الاسلام ذوالعلم در اين مورد به خبرنگار ايلنا گفته است: ,بحث واگذاری ۴ هزار مدرسه مطرح شده، اما اصل بر اين است که زمينه‌سازی اين بحث برای همه ارگان‌ها فراهم شود.�

تربيت ايدئولوژيک کودکان

در گزارش ايلنا آمده است: ,بسياری از کارشناسان معتقدند که اجرای طرح واگذاری مدارس به حوزه‌ها و طرح‌های مشابهی که برای تربيت فرهنگي، اخلاقی و حتی سياسی دانش‌آموزان مورد بحث است، نشان از نارضائی عميق دولت و مراکز حکومتی از فضای فرهنگی مدارس دارد.�

برپايه همين گزارش، علاوه بر واگذاری اداره مدارس به حوزه‌های علميه، طرح‌هائی نيز برای استقرار دائمی روحانيون در مدارس، تشکيل بسيج دانش‌آموزی در دبستان‌ها و اعزام مدرسان تربيت سياسی به مدارس در دست تهيه است.


5 آذر 1388 14:35
READ MORE...

25 November 2009

واگذاری شماری از مدارس به حوزه‌های علمیه آغاز شد

آفتاب:* عملیات اجرایی واگذاری شماری از مدارس به حوزه‌های علمیه آغاز شد
تا هیچ جای تردیدی درباره اجرایی شدن این طرح و سایر طرح‌های مشابه مانند
طرح استقرار دائمی روحانیون، تشکیل بسیج دانش آموزی در مدارس ابتدایی،
اعزام مدرسان تربیت سیاسی به مدارس و... وجود نداشته باشد.
روز سه‌شنبه ایلنا به نقل از دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش
و پرورش با اشاره به تصویب آیین‌نامه واگذاری مدارس خبر داد در چندین استان
کشور حوزه‌های علمیه مدیریت برخی مدارس را بر عهده گرفته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین علی ذوالعلم در حاشیه نشست خبری که به مناسبت
برگزاری «دهه بصیرت و ولایت» برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه
> «واگذاری مدیریت مدارس به حوزه‌های علمیه از سوی وزارت آموزش و پرورش در چه
مرحله‌ای است؟ گفت: «زمینه همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش
گسترده است و موضع آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه همکاری دوجانبه و نه
تنها همکاری صرف یک نهاد است».

این مقام روحانی با اعلام این خبر که در حال حاضر بعضی از حوزه‌های علمیه
در استان‌های کشور و شهر قم مدیریت مدارس کشور را بر عهده گرفته‌اند،
افزود: «حوزه‌های علمیه به خصوص در تهران و قم در قالب مجوزی که از آموزش و
پرورش گرفته‌اند به مدیریت مدارس می‌پردازند و در مجموع مدیریت و عملکرد
موفقی داشته‌اند».

ذوالعلم با اشاره به اینکه اخیراً آیین نامه تاسیس مدارس وابسته در شورای
عالی آموزش و پرورش تصویب شده است، که به موجب آن نهادها و ارگان‌هایی
همچون حوزه‌های علمیه می‌توانند در صورت کسب شرایط لازم مدیریت مدارس را بر
عهده بگیرند، گفت: «این اقدام در جهت سیاست‌های کلان آموزش و پرورش صورت
گرفته است و حوزه‌های علمیه قطعاً از جمله نهادهایی هستند که حتی از قبل از
انقلاب هم با توان خود نقش مهمی در مسائل آموزش داشته‌اند و امروز نیز بستر
فعالیت‌های حوزه‌های علمیه مناسب‌تر است».

او با اشاره به اینکه در آیین نامه مدارس وابسته استثنایی برای هیچ‌گونه از
بخش‌ها و ارگان‌ها لحاظ نمی‌شود، تاکید کرد: «حوزه‌های علمیه کارکردهای
بسیاری در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی دارند که می‌توانند در جریان
تعلیم و تربیت کشور موثر باشند».

ذوالعلم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعداد مدارس واگذار شده به حوزه‌های
علمیه و صحت خبر واگذاری چهار هزار مدرسه گفت: «وقتی بحث واگذاری چهار هزار
مدرسه مطرح شد، فهمیدیم منشأ و اصل قضیه چه بوده اما اصل بر این است که
زمینه سازی این بحث برای همه ارگان‌ها فراهم شود».

با این حال ایلنا در انتهای گزارشی که روز سه‌شنبه در این باره در سایت خود
منتشر کرد، نوشت: «دبیر ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در حالی
خبر واگذاری مدیریت مدارس به حوزه‌های علمیه را در قالب آیین نامه واگذاری
مدارس وابسته در جمع خبرنگاران مطرح کرد که هنوز آیین نامه واگذاری مدارس
وابسته به تایید محمود احمدی‌نژاد نرسیده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند
طرح‌هایی که در راستای تربیت فرهنگی و اخلاقی و حتی سیاسی دانش آموزان- حتی
در مقاطع پایین تحصیلی- در روزهای اخیر از آنها صحبت می‌شود، نشان از
نارضایتی عمیق دولت و مراکز حکومتی از فضای فرهنگی مدارس دارد. با این حال
به گفته برخی دیگر از کارشناسان بسیاری از این طرح‌ها با توجه به
محدودیت‌های قانونی و موانع ساختاری آموزش و پرورش- مانند شرایط پیچیده
مالی و اداری وزارتخانه و مدارس وابسته- اجرایی نیست، اما صحبت‌هایی نظیر
آنچه حجت الاسلام ذوالعلم دیروز گفته است، نشان از عزم جدی نهادهای دولتی
برای سامان دادن فضای فرهنگی حاکم بر مدارس و اصلاح شیوه تربیتی دانش
آموزان دارد
.
READ MORE...

گزارش نگران‌کننده از جرایم دانش‌آموزی


سایت تابناک: نیروی انتظامی اخیرا درباره جرایم دانش‌آموزی در مدارس گزارش تکان‌دهنده‌ای تهیه کرده که وضعیت اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان را در وضعیت هشدار نشان می‌دهد..
به گزارش تهران امروز، یک نسخه از این گزارش به نهادهای عالی‌رتبه هم ارسال شده و به جهت اهمیت موضوع گزارش مذکور به دولت و وزارت آموزش‌و‌پرورش ارجاع داده شده تا ضمن توجه جدی در برنامه‌ریزی‌ها پیشنهادهای ارائه شده توسط ناجا نیز مورد توجه قرار گیرد.
READ MORE...

مدارس دخترانه افغانستان آماج اصلی حملات طالبان


شهرزادنیوز: تنها 19 درصد مدارس افغانستان به دختران اختصاص دارند، با این همه 40 در صد از 670 حمله طالبان به مدارس در سال 2008، مدارس دخترانه بوده‌اند.
این نتیجه تحقیقات مشترک سازمان امداد "کِیر"، بانک جهانی و وزارت آموزش افغانستان است که بر اساس آن مدارس دخترانه همچنان هدف اصلی تهدیدات و حملات افراطیون اسلامی هستند و در مجموع وارد شدن به مراکز آموزشی، دانش‌آموزان و معلمان را در معرض خطر قرار می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت آموزش افغانستان اعلام کرده است که طی سال‌های 2006 و 2007، در مجموع 230 نفر در حملات طالبان به مدارس کشته شده‌اند.
تازه‌ترین مورد، کتک زدن مدیر یک مدرسه دخترانه در شهر لوگر، واقع در جنوب کابل، است. وی در این حمله توسط مردان نقابدار از خانه‌اش بیرون کشیده شده و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. به او گفته شد که: از تدریس در مدرسه دخترانه دست بردار وگرنه کشته می شوی.
این پژوهش که با عنوان "آموزش زیر آتش، حملات به مراکز آموزشی افغانستان" انجام گرفته است، راه حل را "سپردن اداره مدارس به مقامات شهرها و کاستن از حضور امدادگران خارجی" دانسته است.


READ MORE...

23 November 2009

کودکان افغان، در حسرت مدرسه


با وجود دستور دولت، بسیاری از کودکان افغان از ادامه تحصیل در مدارس سراسری ایران بازمانده‌اند. آنان را به دلیل نداشتن کارت تردد یا کارنامه، ثبت نام نمی‌کنند. آیین‌نامه دولتی اما بر ثبت‌نام بدون پیش‌‌‌شرط آنها تاکید داشت مارهای رسمی، از حضور دو تا دو و نیم میلیون افغانی در ایران خبر می‌دهند. بسیاری از این مهاجران، به دلیل نداشتن کارت اقامت قانونی، از کار و تحصیل در ایران محروم‌اند. بخشی از نیازهای آموزشی کودکان این خانواده‌ها را، مدارس خودگردان، تشکل‌های حقوق کودک یا تدریس‌های خانگی پاسخ داده‌اند. این تلاش‌ها اما هیچگاه جای خالی مدارس سراسری و آموزش گروهی را پر نکرده‌اند و همواره نیز از سوی مسئولان رسمی ممنوع اعلام شده‌اند.

http://www.koodakekar.org/news/default.ngo READ MORE...

تبعيض مضاعف در حق تحصيل كودكان افغان


آمار های ارایه شده از سوی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نشان می دهد که اكنون حدود 328 هزار مهاجر افعانی جویای تحصیل در ایران وجود دارد که از این تعداد تنها 255 هزار نفر موفق به ثبت نام در مدارس و دانشگاه ها شده اند. مسئولان آموزش و پرورش ایران گزارشهای درباره اخراج مهاجران افغان از مدارس طی سال جدید تحصیلی را رد کرده اند ولی هم زمان خبرهایی به گوش می رسد که نشان می دهد دشواری های ادامه تحصیل مهاجران افغان در ایران به ویژه در شهرهایی مانند مشهد و تهران از بین نرفته است. مجموعه ای از عوامل از جمله در اختیار نداشتن کارت تردد، شرایط نامناسب مالی ،عدم تطابق سن کودکان مهاجر با ترتيب سني آموزشي ايران و نداشتن گواهی سلامت اصلی ترین دلایل مدارس برای ممانعت از ثبت نام مهاجران افغان طی سالهای گذشته بوده است. امسال نیز برخی مدارس دلایلی از این دست را در رد درخواست مهاجران برای تحصیل مطرح کرده اند.
READ MORE...

22 November 2009


کميته گزارشگران حقوق بشر - حکم اعدام نعمت صفوي، نوجوان اردبيلی که در سن 16 سالگی به دليل همجنسگرايی (ارتکاب عمل لواط) بازداشت و پس از محاکمه در دادگاه اطفال از سوى دادگستری اردبيل به اعدام محکوم گرديده بود، پس از ارسال به ديوان عالی کشور نقض شده و پرونده وی برای رسيدگی دوباره به شعبه هم‌ارز در دادگاه کيفری اردبيل ارجاع داده شده است.. لازم به ذکر است تاريخ ارجاع پرونده به دادگاه کيفری اردبيل 14 اسفند 87 مي‌باشد. بنابراين احتمال آن مي‌رود که دادگاه تجديدنظر برگزار شده باشد. اخبار ديگر در مورد پرونده‌ی اين نوجوان متعاقبا ارسال خواهد شد.

بر اساس اعلام نهادهای بين‌المللی مدافع حقوق بشر از جمله موسسه بين‌المللی دفاع از حقوق دگرباشان در حال حاضر چندين نفر در ايران به اتهام لواط محکوم به اعدام شده‌اند. نعمت صفوی و قاسم بشکول در اردبيل، لقمان همزه‌پور و همزه چاوشی در سردشت، محسن قبرای در شيراز، حميد طاقي، ابراهيم حميدي، مهدی پوران، و محمد رضايی در تبريز از جمله افرادی هستند که در سالهای گذشته به اتهام لواط به اعدام محکوم شده‌اند و در حال حاضر اخبار جديدی از آنان در دسترس نيست. 


http://www.roshangari.net/as/sitedata/20091122082353/20091122082353.html


READ MORE...

گزارشی تصویری از نمایشگاه نهاد کودکان مقدمند در آلمان - فرانکفورت روز جمعه ۲۰ نوامبر ۲۰۰۹ کودکان به روایت تصویر در روز جهانی‌ کودک و بیستمین سالگرد کنوانسیون حقوق کودک نهاد کودکان مقدمند- آلما...

. READ MORE...

کارگر 18ساله در اولین روز کار خود بین غلطک‌های دستگاه جان باخت

کارگر 18ساله‌ای که روز اول کاری خود را در کارگاه نخ‌ریسی قم آغاز کرده بود، در دستگاه کمپرس‌زنی کارگاه گیر کرد و جان خود را از دست داد.

به گزرش ایسنا آتش‌نشانان پس از 38 دقیقه عملیات بسیار دشوار و دلخراش، جنازه این جوان را از بین غلطک‌های سنگین دستگاه با برش بعضی از قطعات به‌وسیله فک هیدرولیک و باز کردن پیچ و مهره‌های شاستی دستگاه بیرون آوردند و بقایای جامانده از استخوان، گوشت و پوست قربانی را جمع‌آوری کرده و همراه با جنازه با حضور نیروی انتظامی پاسگاه جمکران تحویل عوامل سازمان بهشت معصومه دادند.
 مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی قم نیز گفت: زمانی که این کارگر جوان با دست اقدام به انتقال پنبه‌های اضافی به داخل دستگاه کرده بود، این حادثه برایش رخ داد و نکته قابل توجه این است که متاسفانه دستگاه نخ‌ریسی مذکور از ایمنی لازم برخوردار نبوده به شکلی که این دستگاه فاقد حفاظ ایمنی بوده است.جوان 18 ساله در دستگاه نخ‌ریسی خرد شد

زمانی که این کارگر جوان با دست اقدام به انتقال پنبه‌های اضافی به داخل دستگاه کرده بود، این حادثه برایش رخ داد و نکته قابل توجه این است که متاسفانه دستگاه نخ‌ریسی مذکور از ایمنی لازم برخوردار نبوده به شکلی که این دستگاه فاقد حفاظ ایمنی بوده است.
READ MORE...

توصیه آموزش و پرورش برای ازدواج دختران دانش‌آموز


ایسنا: رییس آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد: دخترانی که در سن مدرسه ازدواج کنند، به آموزشگاه‌ بزرگسالان انتقال داده می‌شوند.

دکتر زکریا یازرلو در پاسخ به این سوال که آیا روال اخراج کردن دانش‌آموزان دختری که در سنین مدرسه ازدواج می‌کنند، توسط برخی مدیران مدارس صحیح است یا خیر؟ گفت: شرط حضور دختران در مدرسه این است که ازدواج نکرده باشند و مجرد باشند، اما اگر شرایط ازدواج برای دانش‌آموزان دختر فراهم شد و خواست که ازدواج زودهنگام داشته باشد که ما هم آن را توصیه می‌کنیم، در آن موقع، نظام آموزش و پرورش مدل دیگری از خدمات آموزشی را برای آنها فراهم می‌کند و سازماندهی متفاوتی برای آن‌ها در نظر می‌گیرد که از آن جمله فراهم آمدن امکان ادامه تحصیل در آموزشگاه بزرگسالان است.

وی در پاسخ به این که بر این اساس اخراج دانش‌آموزان دختری که ازدواج می‌کنند از مدارس عادی صحت دارد، اظهار کرد: نوع واژه‌هایی که به کار می‌بریم مهم است، بهتر است بگوییم که سازماندهی متفاوتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

این سخنان رییس آموزش و پرورش شهر تهران در حالیست که علی‌احمدی، وزیر سابق آموزش و پرورش گفته بود: «چرا باید دانش‌آموز دختری که ازدواج می‌کند، دیگر در مدرسه راه داده نشود یا به مدرسه بزرگسالان فرستاده شود و او نیز تنها ناگزیر به کتمان موضوع باشد، در حالی که وی در مسیر اصلی زندگی در حال حرکت است و ما مسیر را وارونه طی می‌کنیم».

علاوه بر گزینه امکان ادامه تحصیل دانش‌آموزان دختر متاهل در مدارس شبانه‌روزی، گزینه تحصیل غیرحضوری در خانه و شرکت در آزمون حضوری نیز در شرایط فعلی نظام آموزشی، پیش روی این افراد قرار دارد. READ MORE...