06 March 2010

فعالين حقوق کودک همچنان در بند 209 زندان اوين بسر می برند

بنابه گزارشات رسيده به فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران،مريم ضيائی از فعالين کودکان کار و خيابانی بيش از 60 روز است که در بند مخوف 209 زندان اوين بسر می برد.
خانم مريم ضيائی 40 ساله متاهل و دارای 2 فرزند می باشد در تاريخ 10 دی ماه با يورش مامورين وزارت اطلاعات به منزلش دستگير و به بند 209 زندان اوين منتقل شد.مامورين وزارت اطلاعات برای مدتی طولانی منزل او را مورد بازرسی قرار دادند.آنها پس از بازرسی طولانی اقدام به ضبط کيس کامپيوتر،رسيور ماهواره و ساير وسائله شخصی وی کردند.خانم ضيائی چندين هفته از داشتن هرگونه تماس با خانواده و فرزندانش محروم بودند.در اين مدت فرزندان او در شرايط سخت عاطفی بسر می بردند.
از زمان دستگيری خانم ضيائی همسر او آقای منصور حيات غيبی بطور مستمر پيگير و ضعيت و شرايط او بوده و در طی اين مدت به مراکزی مانند، دادسرای انقلاب،دادستانی و زندان اوين مراجعه کرد ولی پاسخ مشخصی به او داده نمی شد. بعد از بيش از 60 روز پيگيری به اين خانواده اطلاع داده شد که هفته آينده در مقابل قرار دادن وثيقه او می تواند از زندان آزاد شود. خانم ضيائی متهم شده است که با رسانه ها در ارتباط بوده و همچنين در ارتباط با سازمان مجاهدين بوده است. در حال حاضر به اکثر فعالين اجتماعي، زنان،دانشجويان،فعالين سياسی و ساير اقشار جامعه بصورت کليشه ای اتهاماتی مانند ارتباط با بيگانه، ارتباط با رسانه ها ،اقدام عليه امنيت ملی و غيره نسبت داده می شود.
در حال حاضری تعدادی از فعالين کودکان کار و خيابانی با يورش مامورين وزارت اطلاعات دستگير و بند مخوف 209 زندان اوين منتقل شدند که نام تعدادی از آنها به قرار زير می باشد؛
1. سعيده ميرزائی 25 ساله فوق ليسانس شيمی ،7 بهمن ماه با يورش مامورين وزارت اطلاعات دستگير و به بند 209 زندان اوين منتقل شد
2. مهدی سليمی والا (آميزش) 22 ساله،10 دی ماه با يورش مامورين وزارت اطلاعات دستگير و به بند 209 زندان اوين منتقل شد
3. آقای بابک نظری 22 ساله،7 بهمن ماه با يورش مامورين وزارت اطلاعات دستگير و به بند 209 زندان اوين منتقل شد
فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران، يورش به فعالين اجتماعي،دستگيری و انتقال آنها به بند مخوف 209 ،تحت شکنجه های وحشيانه قرار دادن برای وادار کردن آنها به اعتراف جهت پرونده سازی را محکوم می کند و از يونيسف،کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و ساير سازمانهای حقوق بشری خواستار اقدامات عملی برای آزادی فعالين کودک در ايران است.
فعالين حقوق بشر ودمکراسی در ايران
13 بهمن ماه برابر با 04 مارس 2010

گزارش فوق به سازمانهای زير ارسال گرديد:
يونيسف
کميساريای عالی حقوق بشر
کمسيون حقوق بشر اتحاديه اروپا
سازمان عفو بين الملل

http://hrdai.blogspot.com
http://pejvakzendanyan.blogfa.com
pejvak_zendanyan10@yahoo.com
pejvakzendanyan@gmail.com
READ MORE...

Tell me why

READ MORE...

02 March 2010

امیر پهلون فر که در 17 سالگی مرتکب جرم شده بود از مرگ نجات یافت

روز بیستم مهرماه سال ۱۳۸۷ امیر در خیابان نازی آباد در حال پارک کردن خودروی خواهر خود بود که مرحوم رضا ابراهیمی را می بیند. این روز برای این دو نوجوان روز تاریکی بود. بدون اینکه این دو نوجوان یکدیگر را بشناسند به صورت کاملا اتفاقی و تنها با رد و بدل کردن الفاظی متعارف درگیری رخ می دهد. هر دو عصبانی بودند. امیر بدون اینکه اراده ای از خود داشته باشد چاقویی را که همراهش بود از جیبش در آورده و ناخواسته به سینه رضا می زند. پس از مدت کوتاهی رضا دار فانی را وداع می گوید. برای امیر  پرونده ای کیفری تشکیل و دستگیر می شود در طول رسیدگی به این پرونده خانواده امیر بارها به سراغ خانواده رضا می روند و با تلاش و کوشش بازپرس شهریاری، اولیای دم مقتول با بردباری و شکیبایی که داشتند گذشت خود را از قصاص اعلام و به این طریق امیر پهلون فر از مرگ نجات می یابد.
صمیمانه از خانواده مرحوم رذضا ابراهیمی سپاسگذارم.
در این ماجرا بازپرس شهریاری که از بازپرسان زبده قتل هستند به دلیل سن کم امیر پهلوان فر زحمات زیادی کشیده و بارها با خانواده اولیاءدم در مورد مزاید گذشت صحبت کردند که جا دارد به صورت ویژه از ایشان و حس انساندوستیشان تشکر کنم. همچنین افراد خیر دیگری بوده اند که نخواستند نامشان را اعلام نماید از آنان نیز تشکر می کنم.
محمد مصطفایی READ MORE...

گزارشی درباره وضعيت آسايشگاه فرخنده مرکز نگه داری کودکان معلول ذهنی

گزارشی درباره وضعيت آسايشگاه فرخنده
مرکز نگه داری کودکان معلول ذهنی
ارسال توسط:
بيتا.س

آدرس مرکز :
تهران - ميدان آزادی - خ محمد علی جناح - خ شهيد صالحی - خ شهيد ناصر ولدخانی - پلاک 66 - مرکز نگهداری کودکان معلول فرخنده




آسايشگاه فرخنده مرکز نگه داری کودکان معلول ذهنی

در اين مرکز در حال حاضر 84 کودک زندگی می کند . شرايط زندگی اين کودکان در عکسها گوياست . آمار مرگ و مير در اين کودکان بالا و در سالهای اخير بی سابقه ست .


هفته ی پيش يکی ديگر از اين کودکان جان سپرد .

بوی بسيار زننده و متعفن ادرار به بازديد کننده ها مجال نمی ده تا بيشتر از 4-5 دقيقه در خوابگاه اين کودکان معصوم بمونند .

عمر متوسط دراين کودکان 10 تا 14 سال است .


شايد نياز اين بچه ها به کمکهای غير نقدی شما خيلی زيادتر از حد تصورتون باشه. نيازی نيست برای کمک به بهبود شرايط اين بچه ها پول بديد ، اگر در خونه تون پتو ، لحاف يا بالش تميز سايز کودک داريد ، اگه فرش يا گليم يا زير انداز تميزی داريد از اهدای اون به اين بچه ها دريغ نکنيد . مطمئن باشيد که خدا لطف شما را به اين بچه ها هرگز فراموش نمی کنه . دادن لباس کودک و يا اسباب بازی به اين بچه ها دنيای اونها را متحول می کنه .

اکثر اين بچه ها يتيم و يا رها شده هستند . حالا که دنيا اونها را فراموش کرده شما اونهارا فراموش نکنيد . مطمئن باشيد اين بچه ها با احساسهای پاک و کودکانشون محبت شما را درک می کنند .

به اونها به خاطر اين عمرهای خيلی کوتاه و پر رنجشان رحم کنيد تا خدای بزرگ لطف شما را در جا و مکانی که تصورش را نمی کرديد بی پاسخ نگذارد.


کمکشان کنيد تا اين چند سال کوتاه زندگيشان بيشتر از اين در مشقت و رنج نباشند.

اکثر اين کودکان مبتلا به اوتيسم می باشند . در خارج، کودکان اوتيسمی مستقيما زير نظر روانشناسان قرار ميگيرند تا به آنها کمک شود تا زندگی راحت تری داشته باشند .


اما در ايران ، اين کودکان که خود مستعد مرگ هستند به تخت بسته می شوند و ساعتها به همان حال رها می شوند .

کمکهای خودتون را مستقيما به خود مرکز ببريد .

READ MORE...

اعتیاد

Here is the beginning of my post. And here is the rest of it. READ MORE...

سن مصرف دخانيات در كشور به۱۲ تا ۱۳ سالگى رسيده است

روزنامه ابرار: مديركل دفتر پيشگيرى و امور اعتياد سازمان بهزيستى كشور با تاكيد بر اين كه حتى يكبار تجربه مصرف مواد مخدر همچون شيشه و تركيبات ناشى از آمفتامين ها تا هفت تا هشت سال در بدن باقى مى ماند، گفت: حتى يكبار استفاده از اين مواد هم مى تواند اعتيادآور باشد و از مردم به ويژه جوانان مى خواهيم از كسب اين تجربه اجتناب كنند.به گزارش ايسنا، فرهاد اقطار با بيان اين مطلب به ارائه آمار عملكرد حدود يك ساله خط ملى اعتياد (۰۹۶۲۸) كه به صورت رايگان خدمات مشاوره اى، درمان و پيشگيرى از اعتياد را ارائه مى كند، پرداخت. وى افزود:در حالى كه سن شيوع اعتياد در كشور بر اساس آمار و داده هاى سال ،۸۶ ۲۹ تا ۳۵ سال است، سن مصرف دخانيات در كشور به ۱۲ تا ۱۳ سالگى رسيده كه كودكان در اين سن اولين پك زدن به سيگار را تجربه مى كنند. مديركل دفتر پيشگيرى و امور اعتياد سازمان بهزيستى كشور دريچه ورود به اعتياد در كشور را دخانيات ذكر كرد و با انتقاد از مصرف قليان به صورت علنى در پارك ها و قهوه خانه ها آن هم توسط والدين در حضور فرزندانشان،خاطرنشان كرد: متاسفانه استفاده از قليان آن هم به صورت علنى آسيب هاى زيادى وارد كرده و فرهنگ خانواده ها را تغيير مى دهد، چرا كه با استفاده از قليان توسط والدين الگوى فرهنگى نامناسبى ترويج مى يابد كه اين امر باعث بى تاثير شدن اقدامات فرهنگى در زمينه پيشگيرى از سوء مصرف مواد مخدر مى شود. اقطار ضمن يادآورى آمار ارائه شده از سوى ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۸۶ تعداد معتادان كشور را يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر خواند در حالى كه گفت در اين آمار، آمار ساير اعتيادها همچون مصرف الكل ذكر نشده است، اضافه كرد: اين در حالى است كه ۸۰۰ هزار نفر نيز به صورت تفننى از مخدر استفاده مى كنند. وى ادامه داد: حدود شش درصد اين معتادان را زنان و ۹۴ درصد را مردان تشكيل مى دهند. مدير كل دفتر پيشگيرى و امور اعتياد سازمان بهزيستى كشور ضمن اشاره به اصلاح دستورالعمل كمپ هاى ترك اعتياد اعلام كرد: براى حدود ۱۱۱ كمپ مجوز و پروانه فعاليت صادر شده است، اين در حالى است كه پرونده صدور مجوز براى ۴۰ تا ۵۰ كمپ نيز در حال بررسى است. وى با اشاره به آمار عملكرد ۹ ماهه ۷۷ كمپ مجاز اظهار كرد: اين تعداد بيش از ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر را پوشش داده اند. READ MORE...

اعتیاد در مدارس کلاردشت بیداد می کند

ساری - خبرگزاری مهر: رئیس اداره تربیت بدنی کلاردشت با انتقاد از بی توجهی مسئولین ارشد تربیت بدنی مازندران به منطقه کلاردشت اظهار داشت: این بی توجهی بیش از اندازه اداره کل تربیت بدنی سبب شده جوانان منطقه به اعتیاد روی آورند.

به گزارش خبرنگار مهر در کلاردشت، مهدی سلیمان پور در مراسم تجلیل از قهرمانان کونگ فوی مسابقات کشوری در مسجد بنفشه ده کلاردشت افزود: اکنون نرخ اعتیاد به مواد افیونی در منطقه به جوانان دبستانی و پیش دبستانی نیز سرایت کرده که فاجعه است.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه نبود امکانات ورزشی و عدم توجه اداره کل تربیت بدنی استان به ورزش منطقه گردشگرپذیر کلاردشت سبب شده تا نوجوانان و جوانان در این منطقه به مواد افیونی روی آورند و مصرف کراک و شیشه در مدارس به وضوح قابل مشاهده است و حتی مصرف آن به کودک شش ساله رسیده که واقعا جای تاسف است.

رئیس اداره تربیت بدنی کلاردشت با اشاره به اینکه مدت چند ماه است که بر مسند دستگاه ورزش شهرستان تکیه زده تصریح کرد: در این مدت اداره کل تربیت بدنی مازندران ریالی برای ورزش منطقه اختصاص نداده است. READ MORE...

صدها هزار خانواده در کپر و آلونک و چادر زندگی می‌کنند

سایت حکومتی جهان نیوز: معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام کشور اعلام کرده است که در حال حاضر 6 هزار خانواده نیازمند در کشور در کپر و آلونک زندگی می‌کنند.

به گفته این مقام مسوول در حال حاضر بیش از 30 هزار خانواده نیز در سراسر کشور در چادر زندگی می‌کنند که تعدادی از آن‌ها زیر پوشش کمیته امداد قرار دارند.

اگرچه تا به حال آمار دقیقی از تعداد کپرنشین های کشور منتشر نشده است اما آمار کمیته امداد نیز در مقایسه با برخی گزارش های رسمی اما پراکنده، فاصله معنی داری با واقعیت های کپر نشینی در کشور دارد. در حالی این مقام مسوول تعداد کپر نشین ها را 30 هزار خانواده می داند که چندی پیش عزیزالله مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد که بررسی وضعیت کپرنشینان تنها در سه استان جنوبی کشور حاکی از جمعیت حدود 300 هزار نفری است.

همچنین چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه به دستور رئیس جمهور 40 هزار خانواده کپر نشین کهنوجی خانه دار شدند که اتفاقا این تعداد حدود 60 درصد از خانوادههای کپر شین در منطقه جنوبی کرمان بوده است.

با این توضیح معلوم نیست کمیته امداد به چه دلیل دچار کم گویی و نقص برآورد در تعداد کپر نشین های کشور شده است.

بیم ان می رود که کمیته امداد برای بالا بردن تعداد خانوارهای کپر نشین تحت پوشش خود تعداد کل آلونک نشین ها را پائین آورده است که البته امیدواریم اینطور نباشد.

در غیر اینصورت چرا کمیته امداد که مهمترین نهاد رسیدگی کننده به این خانوارها در کشور است بعد از 3 دهه از تاسیس خود نباید برآورد دقیق و یا نزدیک به واقعیتی از بد سرپناهان در کشور داشته باشد. READ MORE...

50 درصد نوجوانان بزهکار اخراجیهای نظام تعلیم و تربیت هستند

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور اظهار داشت: بیش از 50 درصد نوجوانان بزهکار از افرادی هستند که در طول تحصیل از چرخه نظام تعلیم و تربیت اخراج شده اند.
به گزارش خبرنگار مهر، قربانعلی افروز در حاشیه همایش علمی، پژوهشی با محورهای جامعه و مشکلات اضطرابی خانواده و پیشگیری از آزار جنسی کودکان گفت: یکی از اساسی ترین ارکان بر هم زدن آرامش درونی کودک و نوجوانان اضطراب است و می تواند امنیت اجتماعی آنها را مختل کند.

وی در ادامه افزود: هر گاه امنیت درونی از کودک یا نوجوان سلب شود او را تبدیل به انسانی پرخاشگر می کند که باعث می شود در اجتماع به فردی پرخاشگر و مخل نظم اجتماعی شناخته شود.

وی با اشاره به سن خشونت در میان کودکان و نوجوانان گفت: خشونت اشکال مختلفی دارد به طور مثال کودکی که قهر می کند یا با صدای بلند صحبت می کند یا اینکه با هیجان خشم خود را به دیگران انتقال می دهد دچار یک نوع خشونت رفتاری است که این کودک هر چه بزرگ تر می شود دامنه خشونت او نیز وسیع تر شده و به اشکال مختلف از جمله خودآزاری، دیگرآزاری، احساس ناامنی های مکرر و ناکامی های شخصیتی می شود. رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور در پاسخ به سئوال خبرنگار ما که چند درصد از کودکان و نوجوانان کشور دچار اضطراب و خشونتهای رفتاری هستند، گفت: اضطراب و افسردگی بحثی فراگیر است اما باید به این نکته اشاره کرد بیشترین اختلال روانی در کودکان و نوجوانان کشورهای غربی دیده می شود اما در کشور ما بیشترین خشونت رفتاری در زنان دیده می شود که این مهم در کودکان دارای نسبت کمتری است.

وی تصریح کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده اغلب کودکان زیر چهار سال از رفتار خشونت آمیز کمتری برخوردارند اما مشاهده شده این نوع رفتار در کودکان بین سنین 4 تا 6 سال و همچنین کودکان دبیرستانی بیشتر دیده شده است و همچنین دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی از درصد بیشتر خشونت رفتاری و ناآرامی های درونی برخوردار هستند.

قربانعلی افروز اظهار داشت: در صورت ناامنی درونی کودکان و نوجوانان احساس حقارت و عقده های درونی آنها شکل می گیرد و می تواند به احساس خشم نسبت به اجتماع و همچنین دیگر همنوعان خود صورت گرفته و او را تبدیل به موجودی بی قرار و بی قیمت کند. طبق آمار به دست آمده مشخص شده است بیش از 50 درصد نوجوانان بزهکار در شهرهای اصفهان، تهران، شیراز و ... از اخراجی های نظام تعلیم و تربیت هستند. برای جلوگیری از بزهکاری های کودکان و نوجوانان باید بستر تعلیم و تربیت را برای آنها تبدیل به مکانی امن برگرفته از فرهنگهای بومی کنیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور تصریح کرد: 67 درصد کودکان و نوجوانان واجد تعلیم و تربیت در بستر نظام آموزش و پرورش قرار گرفته اند و باقی آنها زودهنگام از چرخه تعلیم و تربیت خارج شده اند. READ MORE...