03 December 2009

آلودگی هوا؛ افزايش سرطان خون در تهران

آلودگی هوا؛ افزايش سرطان خون در تهران

ایسنا: در حالي كه به گفته كارشناسان سرطان، خواب آلودگي، سرگيجه، سردرد، بيهوشي، سميت خوني و عصبي از عوارض آلاينده بنزن است، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به جديدترين اندازه‌گيري‌هاي انجام شده گفت كه ميزان آلاينده سرطانزاي شناخته شده بنزن در هواي پايتخت حداقل بيش از 10 برابر استانداردهاي جهاني است!

http://www.iranpressnews.com/source/069186.htm READ MORE...

گزارشی از کارتن خوابی در شهرهای ایرا



روزنامه ابتکار: چند سالي است که کارتن خوابي در شهر زنجان به يکي از مشکلات عديده مردم و در مقياس بزرگ تر جامعه تبديل شده است. اين معضل اجتماعي البته تنها مختص به استان زنجان نيست و به مراتب در استان هاي ديگر و حتي در بعد وسيع تر در کلان شهرها ديده مي شود. اين معضل البته با نزديک شدن به فصل سرما بيش از پيش به چشم مي خورد، به گونه اي که تاکنون در زنجان هيچ گونه اقدام خاصي جهت اسکان اين افراد صورت نگرفته است. در برخي موارد مشاهده شده است که اين افراد براي فرار از سرماي کشنده و وحشتناک شبهاي زمستاني زنجان، به مکان هاي عمومي شهر همانند بيمارستان ها و يا مراکز درماني شبانه روزي پناه مي برند که در اين موارد نيز مسئولان اين مراکز مجبور به بيرون راندن آنها از چنين مراکزي مي شوند. به همين دليل است که شيوع اين پديده در فصول سرد بيشتر از فصل هاي ديگر خود را نشان مي دهد. به هنگام غروب آفتاب و پس از خلوت شدن شهر، مي توان اين افراد را در نقاط مرکزي شهر ديد که به دنبال محل مناسبي براي گذران شب هستند. READ MORE...

30 November 2009

:ايدز در ايران: هر روز يک قربانی



براساس آمارهای رسمي، ۶ / ۷۶ درصد مبتلايان به ايدز از راه اعتياد تزريقی و۳ / ۱۳ درصد از راه تماس جنسی غير ايمن به اين بيماری مبتلا شده‌اند. اين در حالی است که آمار سال ۱۳۸۷ نشان مي‌داد که ۵ / ۶۹ درصد مبتلايان به اين بيماری از طريق سرنگ مشترک و ۵ / ۸ درصد از طريق رابطه جنسی ناايمن آلوده شده‌اند. به عبارت ديگر درصد کسانی که از طريق تماس جنسی به ايدز مبتلا مي‌شوند، رو به افزايش است
البته ظاهرا مسئولان وزارت بهداشت اين تغيير الگوی انتقال را باور ندارند. دکتر حسن امامی رضوی معاون سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس مي‌گويد: ,آمارها موج سوم ايدز از طريق رابطه جنسی را تاييد نمي‌کند، زيرا بخشی از افزايش موارد ابتلا از طريق رابطه جنسي، به علت کاهش موارد ابتلا از طريق اعتياد تزريقی و کنترل اين بيماری در بين افراد معتاد با آموزش و ارائه سرنگ و کاندوم رايگان بوده که به معنای گسترش اين بيماری از طريق روابط جنسی نيست. بنابراين، ما موج سوم ايدز از طريق رابطه جنسی را تاييد نمي‌کنيم�. READ MORE...

ضربه شلاق به دختر 16 ساله مسیحی در سودا



شهرزادنیوز: یک دختر 16 ساله مسیحی به خاطر پوشیدن دامن کوتاه، از سوی یک محکمه شرعی در جنوب خارطوم، پایتخت سودان، به 50 ضربه شلاق محکوم و حکم صادره بلافاصله اجرا شد.
این دختر جوان هنگام خرید در بازاری در خارطوم توسط پلیس لباس شخصی دستگیر و در جا محاکمه و به جرم "تشویش افکار عمومی" شلاق زده شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نقل از وکیل دختر مسیحی، به موکله اش حتا فرصت تماس با والدین اش هم داده نشد. وی که خود از فعالان حقوق بشر در سودان است، شکایتی علیه مقامات تسلیم دادگاه خارطوم کرد.
قوانین مربوط به پوشش اسلامی در سودان مدت هاست که افکار عمومی این کشور را به خود معطوف کرده است. معروف ترین مورد دعوا، مربوط به زن روزنامه نگار نگار سودانی است که به خاطر پوشیدن شلوار به 40 ضربه شلاق محکوم شده بود. READ MORE...

میلیونها کودک بازمانده از تحصیل؛ پمپاژ بی سوادی به جامعه


خبرگزاری مهر: معاون اسبق حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در حالی که معاون نهضت سواد آموزی از وجود یک میلیون و 800 هزار کودک لازم تعلیم بازمانده از تحصیل خبر می دهد گفت: این آمار غیر واقعی است و هم اکنون چهار میلیون بازمانده از تحصیل در سن آموزش در کشور حضور دارند.
حسن الحسینی افزود: بر اساس تحقیقاتی که در زمان حضور من در آموزش و پرورش انجام شد، بیش از سه میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل در کشور وجود داشت و هم اکنون این رقم به مرز چهار میلیون نفر در سن تحصیل رسیده که این به معنای پمپاژ بی سوادی به جامعه است.
این اظهارات در حالی از سوی حسن الحسینی مطرح می شود که بر اساس تحقیقی که در دفتر آمار سال تحصیلی 87-86 وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته انجام شده است، 709 هزار و 854 دانش آموز در پایه های تحصیلی اول ابتدایی تا اول متوسطه در امتحانات خرداد ماه تجدید و 276 هزار و 440 دانش آموز در سال گذشته مردود شده اند.
این کارشناس مسائل آموزشی درباره علت افزایش بازماندگان از تحصیلان گفت: خانواده های فقیر تحت شرایط سنگین مالی قطعا تمام پول سبد مصرفی خود را صرف هزینه های ضروری تر می کنند و بدین ترتیب فرزندانشان از تحصیل محروم می مانند. کما اینکه هم اکنون این وضع در کشور وجود دارد.
معاون اسبق حقوقی وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به فقری که در جامعه وجود دارد حتی اگر هم اعتبارات آموزش در سبد مصرف خانوار ایرانی افزایش یابد باز هم تعداد بازماندگان از تحصیل افزایش خواهند یافت.

READ MORE...

29 November 2009

به گزارش سازمان جهانی حقوق کودک پنجاه میلیون کودک بی‌هویت در جهان



این کودکان بدون داشتن مدارک تولد و شناسایی ممکن است از تحصیل و درمان محروم و ممکن است ربوده یا مجبور به شرکت در جنگها شوند. همچنین دختر بچه ها ممکن است مجبور به ازدواج زودهنگام مثلا در ده سالگی شوند.
به گزارش شبکه ایران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، بیش از پنجاه میلیون کودک در جهان وجود دارند که هویت آنها در هیچ جایی ثبت نشده است و از نظر دولت‌هایشان اصلا وجود ندارند.
 سازمان جهانی حقوق کودک اعلام کرد پنجاه و یک میلیون کودک در جهان مدارکی در اختیار ندارند که اثبات کننده هویت آنها باشد.
تولد این کودکان به دلایل مختلفی اصلا ثبت نشده است که اقامت در مناطق بسیار دورافتاده، ناآگاهی والدین از اهمیت ثبت هویت فرزندانشان، دشواری دسترسی به دفاتر ثبت احوال از جمله این لایل است.
این کودکان بدون داشتن مدارک تولد و شناسایی ممکن است از تحصیل و درمان محروم و ممکن است ربوده یا مجبور به شرکت در جنگها شوند. همچنین دختر بچه ها ممکن است مجبور به ازدواج زودهنگام مثلا در ده سالگی شوند.
سازمان جهانی حقوق کودک در سی و دو کشور جهان برای ثبت هویت کودکانی که هیچ گونه مدرک شناسایی ندارند تلاش می‌کند.
این سازمان تاکنون توانسته است وجود میلیون‌ها کودک بی هویت را ثبت کند ولی مسئولیت اخلاقی و بار اصلی این مسئله باید بر دوش کشورهایی است که این گونه کودکان در آنجا زندگی می‌کنند
http://www.inn.ir/newsdetail.aspx?id=30265

READ MORE...

نوجواني ديگر در آستانه اعدام


خبرگزاري هرانا -حقوق زندانيان: محمدرضا حدادی، نوجوانی که در سال 1382 در سن 15سالگی به جرم قتل دستگیر شده با تأیید حکم، توسط دیوان عالی کشور و ارسال آن به دایره‌ی اجرای احکام دادسرای شیراز در معرض اجرای حکم اعدام قرار دارد.



به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، محمدرضا حدادی، نوجوانی که در سال 1382 در سن 15 سالگی دستگیر شده با تأیید حکم، توسط دیوان عالی کشور و ارسال آن به دایره‌ی اجرای احکام دادسرای شیراز در معرض اجرای حکم اعدام قرار دارد. بنابر اعلام مقامات قضایی دستور نیابت اجرای حکم صادر شده و حکم مزبور به زودی در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا خواهد شد.
http://www.equal-rights-now.com/november/ehsan%20hadadi...htm
READ MORE...