26 September 2009

به استقبال هرچه باشکوهتر روز جهانی کودک برویم

به استقبال هرچه باشکوهتر روز جهانی کودک برویم

عبدل گلپریان

روز جهانی کودک در راه است. 16 و 17 مهر ماه روز جهانی کودک است. امسال نیز به روال سالهاي قبل و در شرايطي به استقبال روز جهاني کودک می رویم كه كودكان در سراسر جهان همچنان با درد و رنج، فقر و گرسنگی، مرگ وآوارگی، جنگ، اعتیاد و تجاوز که از میراث دنیای سرمایه داری و حکومتهای حامی این نظام است روبرو هستند. زندگي و موقعيت كودكان در ايران نيز خارج از دایره این توحش جهانی نیست. در ایران آمار روزافزون كودكان خياباني، روزانه و بطور مداوم سیر صعودی را طی می کند. کاهش سن اعتیاد به مواد مخدر که آمارهای سال 87 از اعتیاد 300 نفر بطور روزانه در میان نوجوانان حکایت داشت، در سال 88 افزایش بی سابقه ای یافته است. آماری های دولتی و همچنین سخنان دست‌اندرکاران حکومت اسلامی، نشانگر موقعیتِ فلاکتباری است که بر فضای سیستم آموزشی، بهداشت، تغذیه، جسم و روان کودکان حاکم است.


در همین رابطه و در آستانه روز جهانی کودک، سایت رسمی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که "حدود بیست هزار دانش‌آموز در کشور در دام اعتیاد گرفتار آمده‌اند." به عبارتی دیگر، از هر صد دانش‌آموز یک نفر معتاد است. یعنی اینکه شانزده درصد از معتادان کشور زیر بیست سال سن دارند. حتی سایت خود مجلس حکومت تأکید کرده که این آمار دقیق نیست و عده معتادان در واقع بیشتر از این است. از سوی دیگر و در آستانه روز جهانی کودک، پدیده گرسنگی دانش آموزان در مدارس یکی دیگر از جنایاتی است که حکومت اسلامی علیه کودکان اعمال کرده است. موضوع گرسنگی دانش‌آموزان و بی‌هوش شدن آنان هنگام درس، از خبرهایی بود که از چند سال پیش در نشریات طرح شد و هنوز ادامه دارد. در این رابطه به گزارش زیر توجه کنید:

لیلا عیوض‌زاده، عضو "انجمن تغذیه ایران"، در گفتگو با "خبرگزاری مهر" اعلام داشت: "بیش از 50 درصد دانش‌آموزان کشور صبحانه نخورده به مدرسه می‌روند". این در حالی‌ست که فقط "36 درصد کودکان از همه گروه‌های غذایی مصرف می‌کنند".
دکتر مهین آذر، متخصص غذا و تغذیه، از "پایگاه اطلاع رسانی تغذیه و سلامت" اعلام داشت: "مساله سوءتغذیه، به ویژه در بین دانش‌آموزان دوره ابتدایی (دبستانی) بسیار شایع است و بیشترین میزان سوء تغذیه از نوع سوء تغذیه گذشته و از دست ‌دهی وزن است". به روایتی دیگر سوء‌تغذیه دانش‌آموزان زمینه‌ای اجتماعی و دیرینه دارد.
مهین آذر می‌گوید: "یکی از مشکلات تغذیه‌ای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران کم‌‌خونی فقر آهن می‌باشد که شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای در کودکان سنین پیش‌دبستانی و نوجوانی است که منجر به عوارض زیادی از جمله رشد ناکافی، تغییرات رفتاری، افت تحصیلی و ابتلا به عفونت‌ها می‌شود. از مشکلات دیگر تغذیه‌ای دانش‌آموزان کم‌وزنی، اضافه وزن، کوتاه قدی، کمبودهای ریزمغذی‌ها و آغاز پوسیدگی دندان‌ها را در هر دو دوران می‌توان نام برد".

به این آمار و گزارشات که تنها گوشه بسیار کوچکی از وضعیت دهشتناک کودکان را به تصویر می کشد، اعدام، فقر و تنگدستی همیشگی، کودکان کار و خیابان، محرومیت کودکان مهاجر از تحصیل، تجاوز به دختران 9 ساله تحت عنوان ازدواج، افزایش هر روزه كودكان كارتن خواب و تجاوز جسمي و جنسي به آنان توسط باندهاي تبهكار و كارفرمايان و عوامل حکومت اسلامی به آنان که به امری روزمره و متعارف تبدیل شده است را باید اضافه کرد. در یک کلام باید گفت که در طول تاریخ تا به امروز هیچگاه حقوق کودک تا به این حد در معرض تهاجم و نابودی از سوی یک حکومت سراپا ضد کودک و ضد بشر قرار نگرفته است.

اما در مقابل اين بي حقوقي و در مقابل اين همه بي حرمتي به شان و منزلت كودك در حكومت اسلامي، يك جنبش عظيم در دفاع از حقوق كودك در ايران وجود دارد كه براي پايان دادن به اين موقعيت و در دفاع از شان و منزلت كودكان تلاش مي كند. امسال در حالی به استقبال روز جهانی کودک می رویم که نه تنها جنبش دفاع از حقوق کودک بلکه جنبش اعتراض عمومی جامعه به وضع موجود، انقلاب مردم برای سرنگونی این حکومت ضد کودک با تمام قدرت در اشکال مختلف و برای ساختن دنیایی شایسته برای کودکان جریان دارد. امسال در شرایطی به استقبال روز جهانی کودک می رویم که رژیم ضد کودک اسلامی با انقلابی که مردم برای به زیر کشیدن آن آغاز کرده اند، از هر زمان دیگری مفلوک تر و مستاصل تر است. صفوفش به هم ریخته تر است. اما در مقابل آن مردم قوی تر از پیش در خیابان، کارخانه، دانشگاه و همه جا نوید بخش دنیایی بهتر برای جامعه و در صدر آن برای کودکان هستند. شرایط و اوضاع انقلابی در ایران این امکان را فراهم کرده است که جریانات و نهادهای مدافع حقوق کودک، با تمام توان و انرژی خود به استقبال هرچه باشکوه تر برگزار کردن روز جهانی کودک بروند.

در همين رابطه و در روز جهاني كودك وظايف خطيري بر دوش فعالين و كليه خانواده ها و بزرگسالان در دفاع از حقوق لگد مال شده کودکان توسط حکومت اسلامی قرار دارد. جنبش دفاع از حقوق كودك در ايران سنتهاي پیشرو و مدرنی را تا کنون جاگير كرده است كه مي توان آنها را هر چه بيشتر تقويت كرد. ايجاد فضايي شاد براي كودكان، آراستن مراسمها به هر آنچه كه براي كودكان با نشاط و فراموش نشدني است را در سالهاي قبل تجربه كرده ايم و قطعا امسال به یمن فضای پرشور وانقلابی در جامعه می تواند هر چه رادیکالتر برگزار شود. خواست و مطالبات کودکان منطبق با تمام استانداردهای بین المللی باید در راس خواست های فوری و بی چون چرای روز جهانی کودک قرار گیرد. تمامی سازمانها و نهادهای مدافع حقوق کودک، افراد، شخصیتهای آزادیخواه و مدافع حقوق کودک و فضای انقلابی جامعه در ایران می توانند این روز را به مارش عظیمی در خیابانها تبدیل کنند و با بلند کردن خواست و مطالبات کودکان فریاد بزنیم که حقوق کودکان جهانشمول است و خواستار به اجرا درآمدن بی کم و کاست، فوری و همین امروز حقوق کودکان شویم.اين روز تنها مختص به كودكاني كه امكان شركت در مراسم خودشان را دارند نيست. يكي از وظايف بسيار مهم فعالين عرصه دفاع از حقوق كودك اين بايد باشد كه امکان شرکت دادن تمامي كودكان، كودكاني كه از والدين محروم هستند، كودكاني كه بدليل شرايط حاكم بر زندگي آنها به كار گمارده شده اند، كودكان بي سرپرست، كودكان خياباني، كودكان مهاجرافغاني و عراقي و همه كودكان را فراهم کنند.

در اين روز با بلند کردن پرچم خواست و مطالبات کودکان بايد خواستار تحقق کامل و بی چون چرای آن شویم. در اين روز بايد با شركت وسيع و همه جانبه بزرگترها در هر چه با شكوهتر برگزار كردن روز جهاني كودك نشان دهيم كه كودكان مقدمند. مقدم بر هر منفعت ملي‘ مذهبي، نژادي‘ سياسي، اقتصادي. بايد فرياد بزنيم كه كودكان مذهب ندارند و هيچ كس و هيچ مقامي حق مسموم كردن اذهان كودكانه كودكان را به مذهب، خرافه و باورهاي ارتجاعي و عقب مانده را ندارد. جدا سازيها بايد لغو و حقوق كودك براي معاشرت و زندگي اجتماعي كاملا رعايت شود. خواستار لغو و ممنوعيت حجاب كودكانمان شويم. حكومت اسلامي تا كنون دهها نوجوان زیر سن قانونی را كه كودك محسوب مي شوند اعدام كرده است. در روز جهانی کودک و در خیابانها خواست ممنوعيت مجازات اعدام را باید با صدای رسا فریاد بزنیم. خواستار متوقف شدن احكامي كه هم اكنون جان بسياري از نوجوانان زير سن قانوني را در زندانهاي رژيم اسلامي تهديد مي كند بشویم و آنرا محکوم کنیم. دهها و صدها خواست و مطالبه ديگر مربوط به حقوق كودك كه توسط حکومت اسلامی و قوانين پوسیده آن پايمال شده است مي تواند خواست و مطالبه شركت كنندگان در اين روز باشد. به اميد برگزاري هر چه باشكوهتر مراسمهاي روز جهاني كودك در ايران و به امید سرنگونی رژیم جنایتکار و ضد بشری حکومت اسلامی.


26 سپتامبر 2009
4 مهر 1388

No comments:

Post a Comment