10 September 2010

محکوميت يک فعال حقوق کودک به يک سال حبس

جرس: مريم ضيا، فعال حقوق کودک، از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه به اتهام تبليغ عليه نظام، به يک سال حبس تعزيری محکوم شد.

به گزارش کميته گزارشگران حقوق بشر، قاضى در جلسه دادگاه، نه تنها بی طرف نبوده بلکه در طول دادرسي، رفتاری همانند بازجويان وزارت اطلاعات داشته و با استناد به ماده 500 قانون مجازات اسلامى وی را به يک سال حبس تعزيری محکوم کرد.

وی در تاريخ 10 دی ماه 1388 بازداشت شده و مدت سه ماه را در زندان اوين به سر برد. اين در حالی است که نزديک به دو ماه در بند 209 همان زندان، که مربوط به وزارت اطلاعات است نگهداری می شد.

پيش‌تر، برای وی پس از 13 روز اعتصاب غذا، قرار وثيقه ۳۰ ميليون تومانی تعيين شد اما پيش از آغاز سال جديد، خانواده اين فعال اجتماعی وثيقه ۳۰ ميليون تومانی تعيين شده برای وی را توديع کرده، اما قاضی پرونده از آزادی وی ممانعت به عمل آورده بود.

مريم ضيا مدير جعيت تلاش برای جهانی شايسته کودکان، صبح روز ۱۰ دی ماه توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. وی پيش از اين نيز در ۲۲ خردادماه سال ۱۳۸۵ در تجمعی که به قصد اعتراض به "قوانين نابرابر" از سوی فعالان زن در ميدان هفت تير برگزار شد، بازداشت شده بود.

وکالت اين فعال اجتماعی را محمدی و مشکانی بر عهده داشتند.

No comments:

Post a Comment