06 May 2010

سن شروع اعتياد به پانزده سالگی رسيد

مردمک : قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، سن شروع اعتياد در ايران را «15-16 سالگی» و مقطع دبيرستان اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، طاها طاهری روز چهارشنبه 15 ارديبشت ماه، در حاشيه جلسه شورای هماهنگی استان تهران از روند بررسی برنامه‌های مربوط به مواد مخدر، به خبرنگاران گفت که اعتياد در ايران مهار شده و ميانگين سن اعتياد هم از 22.5 سال به 23 سال رسيده است.

آقای طاهری در عين حال تاکيد کرد: «اما شيوع آن از مواد صنعتی به سمت مواد پرخطرتر رفته است به طوری که مواد کراک و شيشه شايع شده است.»

بر اساس آمارهای ارائه ‌شده از سوی مسئولان، مصرف سيگار و دخانيات در ميان دانش‌آموزان دختر درحال افزايش است و دانش‌آموزان تهرانی در اعتياد وضعيت بدتری نسبت به ساير دانش‌آموزان کشور دارند.

حسن امامي‌رضوي، معاون سلامت وزارت بهداشت نيز پيش از اين اعلام کرده بود که سن مصرف دخانيات در ايران به حدود 12 سال کاهش يافته و مسئله دخانيات بيش از همه قشر دانش‌آموز و جوان را تهديد مي‌کند.
.
آقای طاهری در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران، از وجود مشکلاتی در برخورد با توزيع‌کنندگان مواد صنعتی و توسعه آن در قشرهای مختلف جامعه خبر داد و تصريح کرد که با بررسی موضوع و نهايی شدن قانون در مجمع تشخيص مصلحت، روش مناسبی برای رفع اين مشکلات در دستگاه‌ها گرفته‌ مي‌شود.

وی از وجود مشکلاتی در برخورد با روان‌گردان‌ها بر توليد، توزيع، فروش و مصرف سخن به ميان آورد و افزود: «چون اين مواد جزء مواد مخدر سنتی به حساب نمي‌آيند، افرادی که اين مواد را در اختيار جامعه قرار مي‌دهند حاشيه امن پيدا کرده‌اند و اين مسئله در کنار کاهش قيمت مواد صنعتی بسيار خطرناک است.»

آقای طاهری در بخشی از سخنرانی خود آماری از فروش مواد مخدر صنعتی ارائه کرد و به مقايسه فروش مواد صنعتی در سال 89 با سال 88 پرداخت و جسارت بر توليد مواد را عاملی برای شيوع آن دانست.

به گفته وی سال گذشته مواد مخدر صنعتی 120 ميليون تومان فروش داشته در حالی که تنها در روز گذشته پنج ميليون تومان از فروش اين‌ مواد عايد افراد شده است.

پيش از اين نيز هومن نارنجي‌ها، مديرکل امور فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نتايج يک تحقيق در سال 86 گفته بود که 2.5 درصد از دانش‌آموزان کشور دست‌کم يک بار مواد مخدر استفاده کرده‌اند.

براساس اين تحقيق، از دانش‌آموزان تهرانی معتاد، 1.3 درصد ترياک، چهار دهم درصد هروئين، 2.3 درصد حشيش و 1.9 درصد قرص اکس مصرف مي‌کنند.

کميته کشوری کنترل دخانيات وزارت بهداشت نيز براساس آمارهای سال 87 اعلام کرد که 17 درصد نوجوانان 13 تا 15 ساله در ايران قليان مي‌کشند و سه درصد آنها مصرف کننده سيگار هستند.

آمارهای رسمی نشان مي‌دهد يک ميليون و 160 هزار معتاد حرفه‌ای و 800 هزار معتاد غيرحرفه‌ای در کشور وجود دارد و به اين ترتيب دو ميليون نفر از جمعيت مولد کشور درگير مواد مخدر هستند.

مديرکل امور اجرايی ستاد مبارزه با مواد مخدر به معتادان هشدار داده اگر تاکنون برای درمان مراجعه نکرده‌اند، با آنها به‌عنوان مجرم برخورد مي‌شود.

.

No comments:

Post a Comment