26 April 2010

حمله طالبان به مدرسه دخترانه با گاز سمی

به گزارش خبرگزاری رویتر، مقامات محلی در افغانستان روز یکشنبه اعلام کردند دهها دانش آموز دختر، در پی حمله با گاز سمی به مدرسه ای در این کشور، مسموم شده اند.

عبدالرزاق یعقوبی رئیس پلیس استان قندوز اعلام کرد حدود چهل و هشت دانش اموز دختر و چندین معلم پس از استنشاق گاز سمی در این مدرسه در شهر قندوز در شمال افغانستان بیمار و بسیاری از انها نیز بیهوش شدند .

یعقوبی، شبه نظامیان طالبان را مسئول این حمله دانست و گفت بیست دانش آموز دختر نیز هفته گذشته در پی حمله ای مشابه با استفاده از گاز سمی به مدرسه ای در قندوز مسموم شده بودند.. عزیزالله صفار مدیر بیمارستان قندوز نیز اعلام کرد بسیاری از این دختران همچنان از درد، سرگیجه و استفراغ رنج می برند.

حملات مشابهی در چند سال گذشته در دیگر بخش های افغانستان روی داده است. طالبان در دوران حکومت خود در افغانستان از سال هزار و نهصد و نود و شش تا سال دو هزار و یک، هر گونه آموزش را برای دختران ممنوع کرد و این مسئله همچنان یکی از موضوعات مورد مناقشه در بیشتر بخش های این کشور است.

در جنوب و شرق افغانستان که طالبان کنترل شهرهای کوچک و روستاها را در اختیار دارد، مدارس دخترانه همچنان تعطیل هستند، معلمان تهدید شده اند و برخی از دختران با اسید هدف حمله قرار گرفته اند.
.

No comments:

Post a Comment