02 November 2009

علي مهين ترابي هفت سال پس از حادثه مرگبار مقابل دبيرستان محاكمه شد


مرگ همكلاسي ام فقط يك حادثه بود

پرونده قديمي ترين زنداني متهم به قتل در نوجواني ديروز يك بار ديگر در دادگاه عمومي كرج مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ما علي مهين ترابي متهم اين پرونده كه از سال 81 زماني كه 15ساله بود به اتهام قتل عمدي همكلاسي خود به نام مزدك در زندان به سر مي برد روز گذشته يك بار ديگر پاي ميز محاكمه رفت. مطابق اوراق پرونده علي و مزدك در پي يك درگيري لفظي با هم دعواي فيزيكي كردند و مزدك در اين نزاع جان خود را از دست داد.

زماني كه علي مهين ترابي بازداشت شد به ماموران گفت هيچ ضربه يي به مزدك وارد نكرده است. وي گفت؛ من و مزدك با هم دعوا كرديم. آن زمان چون زنگ مدرسه به صدا درآمده بود و بچه ها همه به سمت در حياط رفته بودند جمعيت زيادي آنجا بود. من چاقويي به دست داشتم اما هرگز آن را به سمت مزدك نبردم و ضربه يي نزدم بلكه با فشار جمعيت مزدك به سمت من هل داده شد و چاقو به بدن او فرو رفت. در اين هنگام او غرق در خون شد و روي زمين افتاد.

گفته هاي علي مورد قبول دادگاه قرار نگرفت و اين نوجوان به اتهام قتل عمد به قصاص محكوم شد. در حالي كه حكم صادره از سوي ديوان عالي كشور نيز مورد تاييد قرار گرفته و تنها مرحله باقي مانده استيذان بود محمد مصطفايي وكيل مدافع علي يك بار ديگر به راي صادره اعتراض كرد و اين بار مدعي شد ابهاماتي در نظريه پزشكي قانوني وجود دارد كه در صورت بررسي مجدد مي تواند نشان دهد علي قاتل نيست. به اين ترتيب يك بار ديگر نظريه پزشكي قانوني مورد بررسي يكي از متخصصان قرار گرفت و نظريه جديد پرونده علي را دستخوش تحول كرد. در حالي كه پيش از اين اعلام شده بود پارگي رگ آئورت باعث مرگ مزدك شده است متخصص پزشكي قانوني خاطرنشان كرد احتمال پارگي اين رگ بر اثر فشار جمعيت وجود دارد و هل داده شدن مقتول به طرف چاقوي علي نيز محتمل است.

زماني كه اعتراض مجدد وكيل علي به دفتر آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس وقت قوه قضائيه فرستاده شد هيات قضات دفتر رئيس قوه قضائيه اعلام كردند با توجه به اينكه علي اقرار صريح به قتل نداشته است و نظريه پزشكي قانوني هم در اين خصوص ابهاماتي دارد حكم صادره نقض مي شود و رسيدگي مجدد لازم است.

پرونده علي اين بار به شعبه 112 دادگاه عمومي كرج فرستاده شد و قاضي غلامي بررسي اين پرونده را بر عهده گرفت. اين در حالي بود كه ناظم مدرسه يي كه حادثه در آن رخ داده بود نيز نامه يي به قاضي دادگاه نوشت و اعلام كرد خودش ديده علي ضربه يي به مقتول وارد نكرد و فشار جمعيت باعث شد مزدك به سمت علي پرت شود.

روز گذشته بعد از گذشت هفت سال از اين حادثه علي يك بار ديگر پاي ميز محاكمه رفت. در ابتداي جلسه پدر مزدك به عنوان ولي دم اعلام كرد تقاضاي قصاص علي را دارد. وي در حالي كه از فعالان اجتماعي به خاطر حمايت از علي گله مند بود، گفت؛ علي فرزند من را كشته است و من هم تقاضاي قصاص علي را دارم. در اين مدت هيچ كس از من كه پسرم كشته شده بود دلجويي نكرد و همه به دفاع از علي پرداختند. هيچ كس نگفت مزدك كشته شده است و خانواده اش داغدار هستند.

در ادامه علي مهين ترابي به دفاع از خود پرداخت. وي كه اكنون 23ساله است دوباره از روز حادثه گفت. علي كه از اين حادثه ابراز تاسف مي كرد گفت؛ حين درگيري من چاقويي در دست داشتم. آن چاقو را دوستم به من داده بود. چاقو را به صورت مستقيم گرفته بودم. يكباره فشار جمعيت و ليز بودن زمين باعث شد مزدك روي من بيفتد و چاقو به بدن او فرو رود. من هيچ ضربه يي به او نزدم. آنچه اتفاق افتاد واقعاً يك حادثه بود. همه كساني كه اطراف من و مزدك بودند روي زمين افتادند. زماني كه من متوجه شدم مزدك دچار خونريزي شده است ديگران را خبر كردم تا او را به بيمارستان ببرند. من واقعاً قصد كشتن او را نداشتم.

علي يك بار ديگر از پدر مزدك عذرخواهي كرد و از او خواست از تقاضاي قصاص صرف نظر كند. سپس فهيمه حاج محمد علي و محمد مصطفايي دو وكيل علي دفاعيات خود را مطرح كردند و خواستار احضار شهود و ارجاع پرونده به كميسيون پزشكي قانوني شدند. بنا بر اين گزارش قرار است به زودي جلسه ديگري براي رسيدگي به اين پرونده تشكيل شود.

No comments:

Post a Comment