22 October 2009

بطور تقریب در هر مدرسه حداقل 10 كودك افغاني ثبت‌نام نشده و بلاتکلیف می مانند


مدرسه‌اي را سراغ داريم كه سه سال پي‌درپي كودك افغاني را كه معدلش 20 بوده در كلاس سوم دبستان نشانده‌اند و به پايه‌هاي بالاتر انتقال نداده‌اند و مدير آن مدرسه اعلام كرده كه براي كلاس چهارم دبستان ظرفيت ندارد، وقتي از مدارس سئوال مي‌شود كه چرا فلان كودك ثبت‌نام نشده آنها اعلام مي‌كنند كه ظرفيت نداريم در حالي كه آنها تنها ادعاي مالي ندارند و از كودكان پول طلب مي‌كنند.
. يكي از اعضاي كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان ايران از وجود يك معضل در مدارس كشورخبرداد كه علي رغم اعمال برخي از قوانين توسط دولت،‌باز هم كودكان افغاني براي ثبت نام در مدرسه و رسيدن به حق مسلمشان براي تحصيل با مشكل مواجه بوده و به همين دليل به كار در خيابان و سر چهارراه‌ها و يا كار سخت مبادرت مي‌كنند .

به گزارش هرانا به نقل از ایلنا ، يكي از اعضاي كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان ايران از اعمال يك بي‌عدالتي در يكي از مدارس شهر تهران (كه نام آن در خبرگزاري محفوظ است) خبر داد و تاكيد كرد: مدرسه‌اي را سراغ داريم كه سه سال پي‌درپي كودك افغاني را كه معدلش 20 بوده در كلاس سوم دبستان نشانده‌اند و به پايه‌هاي بالاتر انتقال نداده‌اند و مدير آن مدرسه اعلام كرده كه براي كلاس چهارم دبستان ظرفيت ندارد، وقتي از مدارس سئوال مي‌شود كه چرا فلان كودك ثبت‌نام نشده آنها اعلام مي‌كنند كه ظرفيت نداريم در حالي كه آنها تنها ادعاي مالي ندارند و از كودكان پول طلب مي‌كنند.

او افزود: مدارس از كودكان افغاني كه همراه با كارت‌مشخصات آموزشي براي ثبت‌نام مراجعه مي‌كنند 70 تا 100 هزار تومان پول تقاضا مي‌كنند اين در حالي است كه تمام اين كودكان توان مالي پرداخت اين مبلغ را نداشته و تنها كودكاني كه توان پرداخت دارند در مدارس ثبت‌نام مي‌شوند.

عضو كميته فوق خاطر نشان كرد: كودكان ديگر امكان ثبت‌نام شدن در مدارس وشروع تحصيل را نداشته و به ناچار براي كار كردن به خيابان مي‌روند.

به گفته اين عضو كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان ايران حداقل در هر مدرسه 10 كودك كلاس اولي افغاني به دليل نداشتن توان مالي ثبت‌نام نشده و غربالگري شده‌اند.

عضو كميته فوق به اعمال سلايق شخصي بر روي برخي قوانين اشاره و تاكيد كرد: از دولت ايران تقدير مي‌كنيم كه امسال كارت مشخصات آموزشي كودكان افغاني را به خود آنها تحويل مي‌دهند و كودك را به تنهايي به حساب مي‌آورند چرا كه سال گذشته اين كارت‌ها تحت عنوان كارت پدر ارائه مي‌شد و از ارائه كارت‌ها به كودكان و يا مادرانشان خودداري مي‌شد، اما چرا وقتي جامعه در حال ارائه يك خدمت خوب به اين كودكان است، ساير مسئولان سنگ‌اندازي كرده ومعضل پديد مي‌آورند؟

او در پايان خواستار پيگيري حقوق اين كودكان در حداقل زمان ممكن شد
.

No comments:

Post a Comment