15 June 2010

سمینار «کودکی ربوده شده» برگزار شد!

سمینار «کودکی ربوده شده»، در تاریخ دوم ژوئن 2010، در محل پارلمان سوئد، برگزار شد. هدف این سمینار یک روزه، انعکاس وضعیت کودکان در سطح جهان، پدیده­ی کار کودک، و تلاش برای جلب همکاری نهادها و افراد دیگر جهت فعالیتی گسترده­تر در زمینه­ی بهبود وضعیت کودکان و حقوق انسانی آن­ها بود.

سمینار «کودکی ربوده شده»، با همکاری و هماهنگی «مرکز ادبیات کودک، داروگ»، «x-cons» و «گروه فعالین حقوق بشر در اروپا و آمریکای شمالی»، و در حضور جمعی از علاقه­مندان به حقوق کودکان، برگزار گردید.

به عنوان قدمی در زمینه­ی تحقق اهداف اعلام شده­ی فوق، باید گفت که این سمینار با مجموعه­ای از مباحث غنی و در خور توجه در مورد بی حقوقی و کار کودکان در سطح جهان، دلایل بنیادی این پدیده­ی اسف­انگیز، و نیز تمرکز بر روی مسایل مختلف کودکان در ایران، از جمله اعدام آن­ها، سمیناری موفق بود.

کایلایش ساتیراتی، دبیر «گلوبال مارش» و سازمان­ده «رژه­ی جهانی کودکان»، که به تبع این راه­پیمایی طولانی و جهانی کودکان کارگر، «سازمان جهانی کار»، در چهارم ژوئن 1999، مقاوله نامه­­ی ۱۸۲، علیه کار پُر مخاطره­ی کودکان زیر پانزده سال و مصونیت قانونی، سیاسی و اجتماعی فعالین و تلاش­گران عرصه­ی دفاع از حق کودکی را تصویب نمود، در بحث خود به ضرورت جایگزینی کار کودک با تحصیل و آموزش رایگان و مناسب پرداخت و تصویری روشن و گویا از جهان ثروت­مند و امکانات بالفعل آن برای ریشه­کن کردن کار کودکان و جایگزینی آن با تحصیل و آموزش ارائه نمود. . احسان­الله خان، بنیان­گذار «جبهه­ی رهایی­بخش کودکان از کار بردگی»، که متاسفانه به خاطر مشکلاتی نتوانسته بود در سمینار حضور یابد، از طریق skyp نظرات خود درباره­ی وضعیت کودکان جهان را با شرکت کنندگان در سمینار در میان نهاد. وی، با تجربه­ی سالیان دراز فعالیت برای آزادسازی هزاران کودک پاکستانی از بردگی و تحصیل و آموزش آن­ها، از جمله اقبال مسیح، این سخن­گوی شجاع و توانای کودکان کارگر، که در آوریل سال 1995 به دست مافیای کارخانه­داران پاکستان به قتل رسید، بر این نکته­ی درست تاکید داشت که بدون ریشه­کن کردن کار کودک، صلح جهانی ممکن نیست.

سوسن بهار، سردبیر نشریه­ی کودکان و نوجوانان «داروگ»، و از فعالین «گلوبال مارش»، در بحث خود با تمرکز بر روی وضعیت کودکان در ایران، بی حقوقی نهادینه شده­ی کودکان در متن قوانین کودک­ آزار جمهوری اسلامی و نیز کار کودک در این کشور را مورد بررسی قرار داد. وی خواستار توجه ویژه­ی سازمان­ها و افکار عمومی بین­المللی به این «فراموش شده­ترین کودکان جهان» بود.

پتر سودر لوند، دبیر تشکل «x-cons» و جانشین هیات سیاسی تصمیم گیرنده در کمون «تی­­رِ­سو» استکهلم برای بازار کار و دبیرستان از سوی «حزب محیط زیست»، درباره­ی زندگی نابسامان خود در دوران کودکی صحبت کرد. وی نقش خانواده، فقر و مشکلات اجتماعی دیگر را در تعلیم و تربیت کودک، با نمونه­ی زندگی خود، تصویر کرد و با توضیح کار خود از سن هشت سالگی، اسطوره­ی کار کودکان در کشورهای «فقیر» را به سُخره گرفت و نشان داد که کار کودک حتا در کشورهای پیش­رفته­ی صنعتی و ثروت­مند نیز وجود دارد.

سوفی کریمی، فعال حقوق بشر از طرف «گروه فعالین حقوق بشر در اروپا و آمریکای شمالی»، در یک بررسی تکان دهنده­ به مساله­ی غیر انسانی «اعدام» در ایران پرداخت و در طی این بحث، با ارائه­ی آمار و ارقام مستند، بر اعدام کودکان زیر هجده سال در ایران و قوانین مدنی و شرعی موجود در این باره تمرکز کرد.

صابر مهدی­زاده، رفتارشناس و هم­کار «داروگ» و «گلوبال مارش»، در بحث خود به «هویت ربوده شده» و از جمله مفهوم متناقض نسبیت فرهنگی و پدیده­ی موجود و تفکیک کننده­ی مردم، تحت عنوان «آن­ها و ما»، در این جوامع پرداخت. در این بحث، تاثیر رابطه­ی تبعیض­های سیستماتیک اجتماعی از یک سو و دریافت جوانان از طرز نگرش و رفتار گروه­های غالب اجتماعی از سوی دیگر، با نگرش و درک جوانان از خود و نقش اجتماعی خود، مورد بررسی قرار گرفت.

مباحث این سمینار، در ویژه­نامه­ی «داروگ»، به زبان فارسی و سوئدی، در آینده در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.



«مرکز ادبیات کودک، داروگ»

چهارم ژوئن 2010



www.darvag.com

darvag_darvag@yahoo.com.

No comments:

Post a Comment