24 March 2010

در 9 سالگي ازدواج كردم و در 10 سالگي طلاق گرفتم




نوجود علي دختري است كه در سن 9 سالگي با مردي كه سه برابر خودش سن داشت ازدواج كرد و يك سال بعد با گرفتن طلاق از او در يمن تاريخ ساز شد.

"من نوجود هستم ، 10 ساله و طلاق گرفته ام" عنوان كتابي است كه اين ماه به زبان انگليسي در آمريكا به چاپ رسيده و قرار است به زودي به زبان عربي هم منتشر شود.با چاپ اين كتاب به زبان عربي ، اين كودك 12 ساله هم ميتواند داستان زندگي خود را كه توجه جهاني را جلب كرده است بخواند.

او در اين باره گفت : به جزقسمت هايي كه من به نويسندگان كتاب گفتم ، خودم از محتواي كتاب آگاهي ندارم.هر روز انتظار ميكشم تا اين كتاب به زبان عربي منتشر شود تا من هم بتوانم آن را بخوانم. من ميدانم چاپ داستان من در جهان ميتواند اهميت بسيار زيادي داشته باشد.

اين كتاب توسط روزنامه نگار فرانسوري دلفين مينوي نوشته شد و براي اولين بار سال گذشته در فرانسه چاپ شد. ناشران تصميم دارند آن را به 19 زبان زنده دنيا منتشر كنند تا همه بتوانند آن‌چه را كه بر اين كودك رفته است بخوانند.

نوجود دوسال پيش و زماني كه نام او در روزنامه يمن تايمز به عنوان يك تازه عروس كودك مطرح شد مورد توجه قرار گرفت.او در آن سال به نيويورك سفر كرد و عنوان زن سال را از مجله زنان Glamour دريافت كرد و به عنوان يك سمبل بينالمللي از حقوق زنان در جهان مطرح شد.

در اين كتاب آمده است كه زماني كه نوجود فقط 9 سال داشت ، پدرش او را وادار به ازدواج با يك مرد كه بيش از سه برابر او سن داشت كرد.

او سپس از تجربه بسيار دردناكي سخن ميگويد كه بعد از ازدواج بر او رفته است و دوران كودكي او را تبديل به كابوسي دردناك كرده است.

او در اين باره ميگويد : هر چه قدر كه من فرياد ميكشيدم ، هيچ كس به كمك من نميآمد.او مرا كتك ميزد و من بايد به خواسته او تن ميدادم.

زماني كه او بالاخره توانست خانواده خود را در شهر صنعا ملاقات كند ، به يك دادگاه فرار كرد و با كمك يك وكيل حقوق بشر يمني توانست از دادگاه حكم طلاق خود را بگيرد و به اين ترتيب اولين عروسي باشد كه در اين سن در خاورميانه طلاق گرفته است.

بعدها يك ناشر فرانسوي به خانواده فقير او كمك كرد تا يك خانه بخرند.اكنون نوجود در حال تحصيل كردن است و زندگي نسبتا خوبي دارد.

او در اين باره گفت : سال گذشته زندگي من در فقر و بدبختي ميگذشت ، اما الان زندگي متوسط و شادي دارم.

ماجراي او باعث شد كه شهروندان يمني به دنبال تصويب قانوني براي ممنوعيت ازدواج قبل از سن 18 سالگي باشند و به كابوس بسياري از اين كودكان پايان دهند.

اما يونيسف اعلام كرد هنوز هم يك چهارم دختران يمني قبل از سن 15 سالگي ازدواج ميكنند.توجه ناكافي به حقوق بشر ، وضعيت دشوار اقتصادي و فرهنگ پايين خانوادهها يكي از اصلي ترين دلايل ازدواج زودهنگام كودكان است.

ازدواج زودهنگام كودكان يكي از مشكلات بزرگ در كشورهاي خاورميانه است.سالانه كودكان زيادي قرباني اين موضوع مي‌شوند و تعدادي نيز به دليل بارداري‌هاي زودهنگام جان خود را از دست مي‌دهند.

No comments:

Post a Comment