آفتاب:* عملیات اجرایی واگذاری شماری از مدارس به حوزههای علمیه آغاز شد
تا هیچ جای تردیدی درباره اجرایی شدن این طرح و سایر طرحهای مشابه مانند
طرح استقرار دائمی روحانیون، تشکیل بسیج دانش آموزی در مدارس ابتدایی،
اعزام مدرسان تربیت سیاسی به مدارس و... وجود نداشته باشد.
روز سهشنبه ایلنا به نقل از دبیر ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و آموزش
و پرورش با اشاره به تصویب آییننامه واگذاری مدارس خبر داد در چندین استان
کشور حوزههای علمیه مدیریت برخی مدارس را بر عهده گرفتهاند.
حجت الاسلام والمسلمین علی ذوالعلم در حاشیه نشست خبری که به مناسبت
برگزاری «دهه بصیرت و ولایت» برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه
> «واگذاری مدیریت مدارس به حوزههای علمیه از سوی وزارت آموزش و پرورش در چه
مرحلهای است؟ گفت: «زمینه همکاریهای حوزههای علمیه و آموزش و پرورش
گسترده است و موضع آموزش و پرورش و حوزههای علمیه همکاری دوجانبه و نه
تنها همکاری صرف یک نهاد است».
این مقام روحانی با اعلام این خبر که در حال حاضر بعضی از حوزههای علمیه
در استانهای کشور و شهر قم مدیریت مدارس کشور را بر عهده گرفتهاند،
افزود: «حوزههای علمیه به خصوص در تهران و قم در قالب مجوزی که از آموزش و
پرورش گرفتهاند به مدیریت مدارس میپردازند و در مجموع مدیریت و عملکرد
موفقی داشتهاند».
ذوالعلم با اشاره به اینکه اخیراً آیین نامه تاسیس مدارس وابسته در شورای
عالی آموزش و پرورش تصویب شده است، که به موجب آن نهادها و ارگانهایی
همچون حوزههای علمیه میتوانند در صورت کسب شرایط لازم مدیریت مدارس را بر
عهده بگیرند، گفت: «این اقدام در جهت سیاستهای کلان آموزش و پرورش صورت
گرفته است و حوزههای علمیه قطعاً از جمله نهادهایی هستند که حتی از قبل از
انقلاب هم با توان خود نقش مهمی در مسائل آموزش داشتهاند و امروز نیز بستر
فعالیتهای حوزههای علمیه مناسبتر است».
او با اشاره به اینکه در آیین نامه مدارس وابسته استثنایی برای هیچگونه از
بخشها و ارگانها لحاظ نمیشود، تاکید کرد: «حوزههای علمیه کارکردهای
بسیاری در زمینههای آموزشی، پژوهشی و تربیتی دارند که میتوانند در جریان
تعلیم و تربیت کشور موثر باشند».
ذوالعلم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعداد مدارس واگذار شده به حوزههای
علمیه و صحت خبر واگذاری چهار هزار مدرسه گفت: «وقتی بحث واگذاری چهار هزار
مدرسه مطرح شد، فهمیدیم منشأ و اصل قضیه چه بوده اما اصل بر این است که
زمینه سازی این بحث برای همه ارگانها فراهم شود».
با این حال ایلنا در انتهای گزارشی که روز سهشنبه در این باره در سایت خود
منتشر کرد، نوشت: «دبیر ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در حالی
خبر واگذاری مدیریت مدارس به حوزههای علمیه را در قالب آیین نامه واگذاری
مدارس وابسته در جمع خبرنگاران مطرح کرد که هنوز آیین نامه واگذاری مدارس
وابسته به تایید محمود احمدینژاد نرسیده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند
طرحهایی که در راستای تربیت فرهنگی و اخلاقی و حتی سیاسی دانش آموزان- حتی
در مقاطع پایین تحصیلی- در روزهای اخیر از آنها صحبت میشود، نشان از
نارضایتی عمیق دولت و مراکز حکومتی از فضای فرهنگی مدارس دارد. با این حال
به گفته برخی دیگر از کارشناسان بسیاری از این طرحها با توجه به
محدودیتهای قانونی و موانع ساختاری آموزش و پرورش- مانند شرایط پیچیده
مالی و اداری وزارتخانه و مدارس وابسته- اجرایی نیست، اما صحبتهایی نظیر
آنچه حجت الاسلام ذوالعلم دیروز گفته است، نشان از عزم جدی نهادهای دولتی
برای سامان دادن فضای فرهنگی حاکم بر مدارس و اصلاح شیوه تربیتی دانش
آموزان دارد
.
25 November 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment